BRUSEL - Všetky nové vodičské preukazy v celej EÚ budú od soboty 19. januára vydávané vo forme plastovej "kreditnej karty", ktorá bude mať štandardný európsky formát a prísnejšiu bezpečnostnú ochranu. Oznámil to dnes komisár EÚ pre oblasť dopravy Siim Kallas.
Nový európsky vodičský preukaz postupne nahradí viac než 100 rôznych papierových a plastových modelov, ktoré doteraz používa vyše 300 miliónov vodičov v celej EÚ. Je súčasťou širšieho balíka opatrení (tretia smernice EÚ o vodičských preukazoch), ktoré nadobudnú platnosť a ktoré boli koncipované na posilnenie voľného pohybu, zabránenie podvodom s vodičskými preukazmi a zlepšenie cestnej bezpečnosti v EÚ.
"Dopravná polícia v Európe musí v súčasnosti dokázať rozpoznať viac než 100 rôznych druhov papierových a plastových vodičských preukazov. Identifikačné fotografie môžu byť už zastarané, kategórie vozidiel, na ktoré má vodič oprávnenie, nejasné, a preukaz sa dá ľahko sfalšovať. Falošné vodičské preukazy znamenajú prakticky povolenie zabíjať, preto potrebujeme preukazy, ktoré sú ľahko čitateľné, zrozumiteľné a veľmi ťažko sa falšujú," uviedol Kallas.
Hlavnou zmenou, ktorá nadobudne platnosť už 19. januára, je používanie štandardného európskeho formátu pre vodičské oprávnenie. Znamená to, že všetky nové európske vodičské preukazy sa budú vydávať podľa nového formátu, plastovej "kreditnej karty," s fotografiou spĺňajúcou štandardné informačné požiadavky, ktoré budú ľahko rozoznateľné a čitateľné v celej EÚ.
Existujúcich vodičských preukazov sa to netýka, budú však zmenené na nový formát pri ich obnovení alebo najneskôr do roku 2033. Európsky vodičský preukaz možno upraviť tak, aby zahŕňal vnútroštátne symboly podľa rozhodnutí jednotlivých členských štátov. Nový vodičský preukaz obsahuje rad bezpečnostných znakov, ktoré ho robia nemanipulovateľným a chránia pred falšovaním.
Okrem toho bude podporovaný zriadením európskeho systému elektronickej výmeny údajov, aby uľahčil výmenu informácií medzi správnymi orgánmi členských štátov. To zjednoduší proces správy vodičských preukazov pre občanov meniacich miesto bydliska z jedného členského štátu do druhého. To zároveň pomôže aj v boji proti podvodom, napríklad tým, že presadí prísnejší zákaz, aby členský štát nevydal vodičský preukaz osobe, ktorej už iný členský štát preukaz zobral, pozastavil alebo obmedzil.
Základnou požiadavkou v boji proti podvodom a pri zlepšovaní cestnej bezpečnosti je pravidelné obnovovanie vodičských preukazov v EÚ. Podľa nových pravidiel sa vodičské preukazy musia obnovovať u vodičov motorových vozidiel a motocyklistov každých 10 až 15 rokov, a to v závislosti od členského štátu. U vodičov autobusov a nákladných vozidiel sa vodičské preukazy musia obnovovať každých päť rokov a na obnovu je nevyhnutná lekárska prehliadka.
Ide o administratívnu obnovu, ktorá si nevyžaduje žiadne dodatočné skúšky. Zaisťuje, aby informácie, fotografie atď. na vodičskom preukaze boli priebežne aktualizované. Zároveň možno bezpečnostné prvky na kartách na základe nových technológií pravidelne aktualizovať, pričom členské štáty budú mať stále aktualizované informácie o vodičských preukazoch, ktoré sú v obehu.
Smernicu 2006/126/ES o vodičských preukazoch prijali členské štáty a Európsky parlament v roku 2006. Členské štáty ju boli povinné transponovať do 19. januára 2011 a plne uplatniteľná je od 19. januára 2013.