LONDÝN - Spoločnosť Google bude musieť zmeniť spôsob, akým v Európe prezentuje výsledky internetového vyhľadávania. V opačnom prípade jej hrozí pokuta za "odkláňanie spotrebiteľov" na svoje vlastné produkty.
Povedal to v piatok denníku Financial Times eurokomisár pre hospodársku súťaž Joaquín Almunia a dodal, že chce zabrániť Googlu v úmyselnom ovplyvňovaní spotrebiteľskej voľby a bránení konkurentom v podnikaní. EÚ internetovému gigantovi 18. decembra dala ultimátum, podľa ktorého musí do mesiaca prísť s detailným návrhom riešenia situácie.
"Vyšetrovanie stále pokračuje, ale ja som presvedčený, že spotrebiteľov odkláňajú. Speňažujú silnú pozíciu, ktorú majú na trhu internetového vyhľadávania a nejde tu len o dominantnú pozíciu, ale myslím si - obávam sa - že ide o zneužívanie dominantnej pozície," vyhlásil Almunia, reagujúc na spôsob, akým vyhľadávač Google preferuje produkty vlastnej spoločnosti a svoju službu vertikálneho vyhľadávania. Obava sa pritom týka "spôsobu, akým prezentujú vlastné služby", nie "algoritmu", ktorý je tajnou základnou zložkou vyhľadávacej služby, dodal eurokomisár.
Pozícia EÚ je pritom v ostrom kontraste s regulačnými orgánmi v USA, ktoré minulý týždeň ukončili vyšetrovanie spoločnosti Google a vyhlásili, že spoločnosť nemanipuluje výsledky svojho vyhľadávania tak, aby znevýhodnila konkurentov.
EÚ má v tomto prípade výnimočne iný názor, pretože európske právne definície zneužívania dominantného postavenia sú iné, reagoval Almunia a dodal, že Google má v Európe tiež výrazne silnejšie postavenie, keďže spracúva viac ako 90 % všetkých internetových vyhľadávaní.