PRAHA - Situácia na českom trhu s dovolenkami sa zhoršuje. Tržby cestovných kancelárií (CK) klesajú a počet skrachovaných podnikov je tento rok najvyšší za ostatné roky. Do septembra 2012 "zmizlo" z českého trhu celkovo osem CK, ktoré za sebou nechali tisícky rozčarovaných klientov. Podnikatelia pritom bojujú o čoraz menší balík peňazí, konštatujú na svojej internetovej stránke hospodárske noviny E15.
Podľa aktuálnych údajov Českého štatistického úradu sa vlani znížili tržby cestovných kancelárií a agentúr v ČR medziročne o 3 % na necelých 42 miliárd Kč (1,68 miliardy eur).
Ide o potvrdenie dlhodobejšieho trendu, konštatoval analytik zo spoločnosti Mag Consulting Jaromír Beránek, podľa ktorého v uplynulých troch rokoch klesajú tržby CK zhruba o 1 miliardu Kč (1 EUR = 24,950 CZK) ročne. Dodal, že za negatívnymi trendmi stojí hneď niekoľko skutočností.
Česi skracujú trvanie svojej zahraničnej dovolenky, prípadne si zájazd pre hospodársku neistotu odpustia úplne. Navyše sa stále častejšie prikláňajú k individuálnej organizácii svojho výletu a služby cestovnej kancelárie úplne obídu. Mag Consulting odhaduje, že tržby v odbore tento rok ďalej klesnú o ďalšie 2 až 3 % percentá a priblížia sa k hranici 40 miliárd Kč.
Podnikanie na trhu výjazdovej turistiky je stále ťažšie, čo sa tento rok odrazilo na rekordnom počte skrachovaných cestoviek. Škody síce nie sú také veľké, ako keď cez prázdniny v roku 2009 skrachovala Tomi Tour, napriek tomu majú podnikatelia aj klienti o čom premýšľať. Poškodených dovolenkárov sú tisíce.
"Cestovky, ktoré krachujú, majú problém s tzv. cash flow. Objednané kapacity platia dlho dopredu, ale klienti v časoch neistoty odkladajú rozhodnutia o nákupe zájazdu na poslednú chvíľu," vysvetlil Štěpán Landík z ERV poisťovne. Z problému sa stáva snehová guľa, ktorá sa zväčšuje, až jedného dňa nie je podnikateľ schopný splácať úvery.