LONDÝN - Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair sa dostala do pozornosti bezpečnostných kontrolných orgánov po tom, čo odmietla nechať cestujúcich využívať sedadlá pri núdzových východoch, kým si za ne nepriplatia 10 libier (cca 12 eur). Podľa pasažierov je táto suma za pár centimetrov priestoru pre nohy navyše premrštená a miesta bývajú odvtedy nevyužívané. Vzniknutá situácia však prináša ešte jeden prekvapivý moment.
Hoci cestujúci majú zákaz usadiť sa v pohodlných sedadlách bez príplatku, Ryanair naďalej očakáva, že tí, čo sedia v radoch pri núdzovom východe, sa pri otvorení dverí budú riadiť evakuačnými pokynmi. O tomto paradoxnom predpoklade sa predvčerom presvedčil aj pasažier, ktorý letel z Bratislavy na londýnske letisko Stansted.
"Nemohol som sedieť v rade, kde je núdzový východ, takže som sa usadil pri okne vpredu. Pred odletom prišla letuška, ktorá sa prihovorila mne a ďalšiemu cestujúcemu pri uličke. Povedala, že keďže sme najbližšie k núdzovému východu, musíme sa uistiť, že sme si prečítali a pochopili pokyny pre otvorenie dverí, ktoré sú v strede lietadla," uviedol zarazený paražier pre denník Daily Mail s tým, že na dvere vôbec nevidel, keďže ich mal za chrbtom a navrhol, že by bolo oveľa jednoduchšie, keby ľuďom dovolili sedieť priamo v rade pri núdzovom východe. S tým však nepochodil.
"Povedala, že tieto sedadlá môžu využívať iba ľudia, ktorí si za ne extra priplatia. Zdalo sa mi to absurdné a malicherné," hovorí pasažier, ktorý poukazuje na otázku bezpečnosti. Podľa neho radšej vytrestajú cestujúcich za to, že nezaplatia, než budú mať ľudí po ruke v prípade núdze.
Do prípadu sa zainteresoval Írsky letecký úrad (IAA) a obavy vyjadrila aj Asociácia britských leteckých pilotov (BALPA). Úrad pre civilné letectvo v Británii uviedol, že celá záležitosť spadá do "šedej zóny" a Ryanair by mal prehodnotiť svoju politiku.
Stephen McNamara, šéf komunikácie pre Ryanair, reagoval, že daný stav nepovažujú za problém, pretože všetci cestujúci majú k dispozícii rovnaké informácie o bezpečnosti a evakuácii "O záležitosti budeme aj naďalej rokovať s IAA," dodal.