VARŠAVA - Vyšetrovatelia príčin sobotňajšej čelnej zrážky dvoch vlakov v Poľsku naďalej pracujú s viacerými možnými teóriami a zatiaľ nemôžu vylúčiť zlyhanie ľudského faktora ani zlyhanie techniky.
Príslušná prokuratúra trvá však na obvinení jedného z traťových dispečerov, ktorý mal neúmyselne zaviniť, že sa oba vlaky ocitli v rovnakom čase na tej istej koľaji. Podozrivý je stále v starostlivosti psychiatrov a vyšetrovatelia ho ešte nemohli vypočuť.
Medzičasom však spravodajská televízia TVN24 získala dokumenty, ktoré naznačujú, že na inkriminovanom úseku trate došlo aj po jej modernizácii v priebehu ostatných troch mesiacov k 65 technickým problémom rôzneho charakteru, okrem iného s výhybkami a signalizačným zariadením. Posledné z nich sa údajne vyskytlo iba niekoľko minút pred osudnou zrážkou. Poľské železnice tieto informácie vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie nemienia komentovať.
Podľa slov nemenovaného predstaviteľa železničnej spoločnosti PKP to nie sú nové informácie, zatiaľ sa však nevie, či technické problémy mohli stáť aj za katastrofou, ktorá si vyžiadala 16 životov.
Samotné výhybky sa dajú ovládať ručne aj automaticky. Manuálne ovládanie bolo funkčné, zistili vyšetrovatelia, ktorí však ešte nevedia, či bolo aj použité, uviedol prokurátor Tomasz Ozimek.