RÍM/PRAHA - Polovica luxusnej lode Costa Concordia za 450 miliónov eur je po piatkovej havárii stále ponorená do vody. Hoci ešte prebiehajú záchranné práce, odborníci už vymýšľajú postup, ako stroskotané plavidlo vyslobodiť. "Len niekoľko záchranných spoločností dokáže zvládnuť tak veľkú úlohu," povedal Mike Lacey z Medzinárodnej záchrannej únie.
Televízia BBC detailne popísala, čo by sa v najbližších týždňoch a mesiacoch mohlo s loďou udiať:
1. Podvodné prehliadky
Na prvom mieste je pri podobných operáciách vždy záchrana tých, čo prežili. Potom budú podľa Laceyho nasledovať ďalšie podvodné inšpekcie, ktorých cieľom bude zistiť, akú škodu spôsobila skala na trupe lode.
2. Vypumpovanie paliva
Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini už v pondelok vyhlásil, že z lode uniká "nejaká tekutina". Ani včera nebolo jasné, či ide o pohonné hmoty. Concordia mala plné nádrže, podľa médií niesla okolo 2500 ton paliva. Jeho odčerpanie dostala na starosť holandská spoločnosť Smit. Úloha podľa agentúr môže zabrať aj tri týždne. Taliani už dali najavo, že kvôli obavám z ekologickej katastrofy vyhlásia stav ohrozenia. Zatiaľ nie je známe, ako presne odborníci plánujú stroskotaný kolos paliva zbaviť, podľa BBC môže ale vypumpovanie prebehnúť bezpečne. Palivo by mohlo byť umiestnené napríklad do tankerov.
3. Vzpriamenie
Podľa vyhlásenia materskej spoločnosti Concordie by loď mohla byť nadvihnutá pomocou "vzduchových balónov". Na pravobok by ich umiestnili potápači a potom by sa nafúkli. Pri narovnávaní by asistovali aj ďalšie lode s navijakmi, ktoré by pomáhali, aby sa Concordia dostala do správnej polohy.
4. Upratanie vnútra lode
Vo vnútri lode je veľké množstvo jedla, ktoré je potrebné odstrániť. V kabínach sa nachádzajú veci pasažierov. Už sa objavili aj obavy z rabovania.
5. Zaplátanie trupu
"Keď je poškodenie malé, je možné vyrobiť (oceľovú) záplatu a dať ju na príslušné miesto," povedal námorný expert Dawn Gorman. "Či je to ale možné s takouto škodou, nevieme," premýšľal ďalej. Keby zaplátanie bolo uskutočniteľné, tak by dalším krokom zrejme bolo vypumpovanie vody a stabilizácia plavidla. "Loď je ale možno nezachrániteľná a nepôjde ju narovnať, zaplátať a vypraviť na cestu, pretože poškodenie je príliš zásadné," dodal Gorman.
6. Odvlečenie a oprava
Keby sa napriamenie skutočne podarilo, ťažné člny by Concordiu mohli odvliecť na úplnú opravu.
7. Zošrotovanie
Vzhľadom na rozsah škody však nakoniec možno bude musieť byť loď rozrezaná a po menších častiach potom zamieri do šrotu. Novinár Richard Meade si myslí, že záchrana Concordie bude zložitá, aj keď ju nevylučuje. Za pravdepodobnejšie preto považuje, že bude odpísaná.