PARÍŽ - Ignorovali opakované varovania pred stratou rýchlosti a vztlaku, neriadili sa učebnicovými postupmi. Takto popísali vyšetrovatelia reakciu pilotov Airbusu spoločnosti Air France, ktoré sa pred dvoma rokmi zrútilo do Atlantiku. Tragédia si vyžiadala 228 obetí.
Na základe doterajších zistení vydal francúzsky úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd desať bezpečnostných odporúčaní. Patrí k nim povinný výcvik pre všetkých pilotov v oblasti manuálneho riadenia lietadiel a zvládania straty rýchlosti vo vysokých výškach.
Lietadlo Airbus A330 sa zrútilo do Atlantického oceánu 1. júna 2009 počas letu z brazílskeho Ria de Janeiro do Paríža. Po náhlej strate výšky stroj narazil do vody rýchlosťou 200 km/h. Zahynuli všetci ľudia na palube vrátane troch Slovákov.
Podľa zistení pasažieri nedostali žiadne upozornenia, keď sa piloti snažili vyhnúť zrážke.
Výsledky skúmania priebehu posledných minút Letu 447 sú založené na nedávno objavených tzv. čiernych skrinkách a potvrdzujú zistenia z mája. Posádka reagovala na stratu rýchlosti a vztlaku spôsobom, ktorý zaráža leteckých expertov, totiž zdvihnutím prednej časti lietadla namiesto jeho zníženia.
Správa pravdepodobne vyvolá ďalší spor medzi spoločnosťami Airbusom a Air France o to, či za haváriu môže konanie pilotov alebo dočasný výpadok ukazovateľa rýchlosti pre namrznuté senzory, uviedla agentúra Reuters.