NITRA - Spoločnosť MH Invest, s. r. o., kritizuje vedenie mesta za nekompetentnosť súvisiacu s dokončením posledného úseku plánovanej cestnej infraštruktúry v bezprostrednej blízkosti Strategického parku Nitra.
Podľa zástupcov mesta je schválené a navrhnuté dopravné riešenie v podobe výstavby nadúrovňovej križovatky a úseku na ceste I/64, v uzle I/64 a R1A, ktorý má byť vedený ako štvorpruh, v rozpore s územným plánom mesta Nitra. Postoj mesta kritizuje i premiér Peter Pellegrini a predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica.
Podľa odborného poradcu pre komunikáciu Mestského úradu v Nitre Henricha Vargu územný plán mesta umožňuje postaviť okružnú križovatku menšieho rozsahu. „Našou povinnosťou je zabezpečiť, aby výstavba prebehla v súlade s územným plánom, teda v súlade so zákonom. Mimoúrovňová križovatka a štvorprúdová komunikácia, ako ju presadzuje štátna firma MH Invest, je v rozpore s územným plánom Nitry a nadradeným územným plánom vyššieho územného celku. V prípade okružnej križovatky, ktorá je v súlade s územným plánom, sme pripravení ihneď vykonať potrebné kroky k tomu, aby mohlo prísť k okamžitej realizácii dobudovania obchvatu,“ skonštatoval Varga.
MH Invest upozorňuje, že samotné mesto Nitra vo vyjadrení k záväznému stanovisku konštatovalo, že dopravná štúdia predložená spoločnosťou MH Invest preukázala mestu potrebu riešenia štvorpruhovej komunikácie v predmetnej lokalite. Stanovisko podpísal primátor Marek Hattas 21. januára tohto roka.
Najneskôr v roku 2018 malo dôjsť k zosúladeniu
Najneskôr v roku 2018 malo dôjsť k zosúladeniu územného plánu mesta Nitra s územným plánom NSK. Keďže sa tak nestalo, mesto postupuje v rozpore so zákonom. Na túto skutočnosť upozorňoval MH Invest pôvodné vedenie mesta, ale aj nové vedenie mesta, ktoré vzišlo po voľbách. V roku 2018 na potrebu zosúladenia oboch územných plánov, aj v súvislosti s dostavbou uvedeného úseku, upozornil mesto tiež Okresný úrad Nitra, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií. „Náš územný plán je nadradený územným plánom mesta. My sa teda nemáme čo prispôsobovať mestu, mesto sa musí prispôsobiť nám. Zákon nepustí,“ povedal predseda NSK Belica.
Územný plán NSK už v roku 2015 pri prijatí zmien a doplnkov č. 1 stanovil obciam v regióne Nitrianskeho kraja povinnosť záväzne zabezpečiť územnú rezervu v štvorpruhovej kategórii, pokiaľ takúto kategóriu preukáže prognóza intenzity dopravy – dopravná štúdia. Dopravná štúdia preukázala potrebu takejto kategórie v danom úseku už v roku 2016. Rovnaký výsledok priniesla tiež nezávislá dopravná štúdia. Mesto Nitra zablokovalo realizáciu uvedeného projektu v polovici tohto roka vyhlásením, že si nechá do konca októbra vypracovať vlastnú dopravnú štúdiu. Jej výsledky doteraz neboli zverejnené.
Spoločnosť MH Invest, s. r. o. má projekt už niekoľko mesiacov pripravený
Spoločnosť MH Invest, s. r. o., má už niekoľko mesiacov projekt plne pripravený po projektovej, stavebno-technickej, ako i finančnej stránke. „Na základe doterajších vyjadrení zástupcov mesta Nitra je zjavné, že si neuvedomujú závažnosť situácie a skutočnosť, že akákoľvek zmena by si vyžiadala tiež prepracovanie celého projektu, jeho opätovné schválenie, následne aj zmenu územného plánu. Zároveň by museli byť nanovo realizované všetky stavebné a povoľovacie konania. Nie je vylúčené, že prípadné výraznejšie zmeny by si vyžiadali aj úplne nový proces posudzovania vplyvov projektu na životné prostredie. Mesto by tak opäť oddialilo dokončenie úseku o niekoľko rokov. Ak by mesto postupovalo v záujme svojich obyvateľov a zamestnancov Strategického parku Nitra, už viac ako tri mesiace mohlo dohliadať na realizáciu cesty s kapacitou na ďalších 20 rokov, na ktorú nemusí vynaložiť jediné euro,“ uviedli zástupcovia MH Investu.
Premiér Peter Pellegrini počas návštevy Strategického parku v Nitre začiatkom tohto mesiaca kritizoval, že súčasné vedenie mesta Nitra nepomáha pri rozvoji cestnej infraštruktúry vedúcej do priemyselného parku a nepodieľa sa ani na doprave zamestnancov do práce. „Budeme musieť iniciovať stretnutie predstaviteľov mesta a regiónu a ministerstva dopravy, aby sme vyriešili tento problém, pretože sa zdá, že každý má na vec iný názor a nevedia sa nikde stretnúť. Preto musí zasiahnuť vláda a minister,“ uviedol Pellegrini.