BRATISLAVA - Bratislavskí mestskí poslanci vo štvrtok jednohlasne odsúhlasili zavedenie parkovacej politiky v hlavnom meste. Jej spustenie v prvých zónach sa očakáva od roku 2021. Spoplatnené zóny budú iba na miestach, kde je výrazný problém s parkovaním a iba v časoch, keď problém s parkovaním pretrváva. Vo vyhradených zónach budú platiť za parkovanie vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislava. Platiť však budú aj Bratislavčania – rezidenti. Prevádzkovateľom parkovacej politiky bude hlavné mesto.
Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú v štyroch tarifných pásmach za parkovanie platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Najviac budú za parkovanie platiť v Starom Meste. Bratislavčania - rezidenti si za prvú parkovaciu kartu na byt zaplatia ročne 39 eur. Polročná a trojmesačná cena pri prvej rezidentskej karte nie je. Za druhú parkovaciu kartu na byt si rezidenti zaplatia 150 eur za rok, 75 eur za polrok a za tri mesiace 37,50 eura. Tretia parkovacia karta na byt vyjde Bratislavčanov na 500 eur za rok, 250 eur na polrok a 125 eur na tri mesiace. Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty.
Mesto chce zaviesť aj návštevnícku a bonusovú parkovaciu kartu. Parkovaciu kartu – "návšteva" bude mesto vydávať obyvateľovi s trvalým pobytom v byte v zóne. Táto parkovacia karta má umožniť bez ďalšej úhrady dočasné parkovanie vozidla v zóne v rozsahu 100 hodín ročne, ak na daný byt je vydaná aspoň jedna rezidentská parkovacia karta, alebo 150 hodín ročne, v prípade, že na daný byt nie je vydaná žiadna rezidentská parkovacia karta.
Parkovacia karta – "bonus" má ročne stáť desať eur. Mesto ju bude vydávať len osobe s trvalým pobytom v Bratislave. Táto karta umožní bez ďalšej úhrady dočasné parkovanie vozidla s evidenčným číslom, ku ktorému je karta priradená, na parkovacích miestach v zónach s tarifným pásmom B, C, D v rozsahu dvoch hodín denne.
Abonentské parkovacie karty bude samospráva vydávať podnikateľom, ktorí majú miesto podnikania v dotknutej zóne, alebo fyzickým osobám, ktoré sú vlastníkmi nehnuteľnosti v zóne. V tarifnom pásme A bude táto karta stáť ročne 2000 eur, mesačne 200 eur a týždenne 50 eur. V pásme B ročne 1500 eur, mesačne 150 eur a týždenne 37,50 eura. V pásme C ročne 1000 eur, mesačne 100 eur a týždenne 25 eur. V pásme D bude abonentská karta stáť ročne 500 eur, mesačne 50 eur a týždenná cena bude 12,50 eura.
Platiť za parkovné sa nebude na miestach vyhradených pre vozidlá prepravujúce osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP). Pre autá prepravujúce osobu s ŤZP, ktorá je odkázaná na individuálnu prepravu, alebo má praktickú alebo úplnú slepotu, chce mesto poskytnúť zľavu 90 percent z parkovného. Zľavu vo výške 50 percent budú mať v systéme registrované elektrické vozidlá, s výnimkou hybridných elektrických vozidiel. Vozidlá registrované v mestskom systéme zdieľaných vozidiel majú mať stopercentnú zľavu.
Poslanci schválili aj deľbu príjmov z parkovacej politiky. Z výnosu úhrad za rezidentské parkovacie karty pôjde 50 percent pre mesto a 50 percent pre mestské časti. Z ostatných výnosov úhrad za dočasné parkovanie pôjde 85 percent pre mesto a 15 percent pre mestskú časť.
V meste vzniknú nízkoemisné zóny
V Bratislave budú vznikať nízkoemisné zóny ako nástroj na obmedzenie znečistenia ovzdušia z dopravy. Kde presne takéto zóny budú, majú určovať jednotlivé mestské časti. Rozhodli o tom vo štvrtok bratislavskí mestskí poslanci, ktorí schválili návrh dodatku štatútu hlavného mesta. Ten vzišiel z podnetu mestskej časti Staré Mesto.
Bratislava je podľa samosprávy špecifická vysokou koncentráciou obyvateľstva, inštitúcií, obchodu, priemyslu a intenzívnou dopravou. "K zvýšeným koncentráciám znečisťujúcich látok v ovzduší v Bratislave prispieva predovšetkým vysoký podiel automobilovej dopravy, intenzívna stavebná činnosť, ďalej emisie pochádzajúce z priemyselnej činnosti a lokálnych kúrenísk," konštatuje mesto v predloženom materiáli. Z tohto dôvodu je územie Bratislavy vymedzené ako oblasť riadenia kvality ovzdušia pre znečisťujúce látky PM10, NO2, benzo(a)pyrén a ozón.
V oblasti riadenia kvality ovzdušia sú podľa magistrátu potrebné opatrenia, ktoré prispievajú k zníženiu koncentrácie znečisťujúcich látok v ovzduší a prispievajú k zlepšeniu životného prostredia a zdravia obyvateľov. "Jedným z nástrojov na podporu čistej mestskej mobility je aj zriaďovanie nízkoemisných zón," podotýka mesto. Samospráva môže všeobecne záväzným nariadením (VZN) na svojom území zriadiť, vymedziť alebo zrušiť takúto zónu. V nej bude regulovaná prevádzka motorových vozidiel pre udržanie alebo zlepšenie kvality ovzdušia.
Schválený návrh dodatku štatútu hlavného mesta počíta s tým, že bude prenesený výkon štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia pre zriaďovanie, vymedzenie alebo zrušenie nízkoemisných zón delegovaný na jednotlivé bratislavské mestské časti. Predkladatelia materiálu momentálne nevedia určiť, aký to má mať vplyv na rozpočet mesta.
Zámerom zriadenia takýchto zón je udržať kvalitu ovzdušia v miestach, kde je dobrá a zlepšiť jeho kvalitu tam, kde dobrá nie je. S návrhom dodatku súhlasili viaceré mestské časti, proti bola Rača. S pripomienkou súhlasila aj Petržalka, ktorá však účinnosť dodatku žiada podmieniť vypracovaním emisnej mapy Bratislavy a jej schválením v mestskom zastupiteľstve. Ružinov požaduje, aby mali mestské časti možnosť a nie povinnosť zaviesť nízkoemisné zóny.
Poslanci schválili peňažný fond na rozvoj udržateľnej mobility
Bratislavskí mestskí poslanci po schválení parkovacej politiky odobrili vo štvrtok aj štatút peňažného fondu na rozvoj udržateľnej mobility v hlavnom meste i samotné zriadenie peňažného fondu od 1. septembra. Primátora Matúša Valla zároveň požiadali predkladať na mestské zastupiteľstvo správu o použití prostriedkov fondu minimálne raz ročne.
V schválenom štatúte je uvedené, že do tohto fondu pôjdu získané prostriedky z poplatkov za parkovanie. Určený bude na financovanie dopravných investičných projektov. Napríklad na realizáciu novej a modernizáciu existujúcej infraštruktúry pre mestskú hromadnú dopravu, na výstavbu novej a modernizáciu súčasnej cyklistickej a pešej infraštruktúry.
Taktiež na výstavbu nových parkovacích domov a garáži, slúžiacich pre rezidentov v obytných zónach či záchytných parkovísk na okrajoch mesta s prestupom na MHD. Financie z fondu majú byť určené aj na nákup nových vozidiel MHD, predovšetkým električiek, trolejbusov, hybridných batériových trolejbusov a elektrobusov.