BRATISLAVA - Používanie rôzneho materiálu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy bolo podľa hnutia OĽaNO hlavným bodom dnešného prieskumu poslancov z parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti. Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo opozičné hnutie v tlačovej správe.
Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly. V násypoch sa mali nachádzať aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvara, ktoré by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.
"Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje, no zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov," opísal priebeh poslaneckého prieskumu tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO a poslanec Národnej rady SR Ján Marosz s tým, že zodpovednosť nesie štát. "Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia," uviedol Marosz.
Spoločnosť poslancov ubezpečila o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby
Zástupcovia spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., poslancom priamo na stavenisku predstavili aktuálny stav stavby. Práce podľa zhotoviteľa pokračujú produktívne a v požadovanom tempe. "Poslancov sme ubezpečili o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia, a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi," uviedla spoločnosť. Zhotoviteľ taktiež prezentoval najvýznamnejšie časti svojej reakcie na ekoaudit a vysvetlil jeho hlavné nedostatky. "Závery ekoauditu považujeme za neprípustné a nesprávne," poznamenala spoločnosť.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek mal podľa poslanca už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by priebeh výstavby postupne posudzoval. "Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky. Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom," spýtal sa Marosz. "Z prieskumu jednoznačne vyplýva, že zodpovední ministri nekonali kompetentne a zobúdzajú sa až teraz, po tlaku médií a opozície," poznamenal tieňový minister hospodárstva za OĽANO a člen parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Eduard Heger.
Marosz zároveň dodal, že dokončenie bratislavského obchvatu sa ešte môže vinou Národnej diaľničnej spoločnosti omeškať o ďalšie mesiace. "D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1 a NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše," vysvetlil Marosz. Hnutie OĽANO podľa neho trvá na tom, aby Béla Bugár a jeho ministri odišli pre škandál s výstavbou obchvatu z politiky.
Reakcia NDS
NDS zareagovala, že informácia o nevykúpených pozemkoch sa nezakladá na pravde. "Križovatka D4/D1 má právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "NDS deklarovala pripravenosť a ochotu pomôcť v problematických častiach výstavby, najmä pri budovaní násypových telies diaľnice D4, ak o to koncesionár prejaví záujem," dodala Michalová.
Zhotoviteľ tiež ubezpečil poslancov, že všetky materiály na stavbe podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. V rámci rôznych testovacích skúšok sa uskutočnilo viac ako 20-tisíc materiálových testov. "Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie. Príslušné orgány opakovane skontrolovali vhodnosť materiálu a v rámci procesu kontroly kvality existuje plán dosledovateľnosti, ktorý umožňuje identifikovať pôvod všetkých materiálov používaných pri výstavbe ciest," dodala spoločnosť D4R7 Construction.
Za bezproblémovú a dokonalú prevádzku bratislavského obchvatu v PPP modeli budú podľa zhotoviteľa zodpovedať najbližších tridsať rokov a tiež zodpovedajú za všetky chyby, ktoré by mohli mať dopad na jeho prevádzku.