BRATISLAVA - Vláda SR na svojom dnešnom zasadnutí schválila vznik Rady vlády Slovenskej republiky pre politiku súdržnosti na roky 2021 – 2027. Predsedom tejto rady bude vicepremiér Richard Raši. Ten dnes predložil vláde aj dva dokumenty týkajúce sa lepšieho čerpania z priamo riadených programov a podpory pomocných profesií, ktoré zlepšujú aj začlenenie rómskych komunít.
„Rada vlády SR bude koordinačný, poradný a iniciatívny orgán vlády SR pre proces prípravy Partnerskej dohody a operačných programov Slovenska na roky 2021 – 2027. Rada bude tiež riešiť zásadné otázky v oblasti využívania eurofondov po roku 2020 na Slovensku. Jej zriadením sa zároveň napĺňa princíp partnerstva, ktorý treba uplatniť pri čerpaní eurofondov,“ povedal vicepremiér Richard Raši. Členmi Rady vlády SR pre politiku súdržnosti budú jednotliví ministri, ale aj zástupcovia územnej samosprávy, akademickej obce, záujmových združení a ďalších inštitúcií.
Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši dnes predložil vláde SR správu o podpore pomocných profesií, ktoré zlepšujú aj začlenenie rómskych komunít. Ide o terénnych sociálnych pracovníkov, pracovníkov komunitných centier, asistentov učiteľov v školách a materských školách, miestnych občianskych poriadkových služieb a zdravotných osvetárov.
„Aby sme zabezpečili pokračovanie pomocných profesií prostredníctvom národných projektov po roku 2019, náš úrad zriadil medzirezortnú pracovnú skupinu. V jej rámci úzko spolupracuje s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, a tiež ďalšími členmi,“ uviedol Richard Raši s tým, že členom tejto pracovnej skupiny je aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a príspevková organizácia Zdravé regióny.
Vicepremiér Richard Raši predložil vláde SR aj ročnú hodnotiacu správu zabezpečenia súladu podpory medzi eurofondami a priamo riadenými programami, ktorej súčasťou sú návrhy opatrení na zlepšenie celkovej koordinácie nástrojov podpory EÚ a SR. Opatrenia sú realizované v záujme lepšieho využívania finančných prostriedkov z priamo riadených programov a možností viaczdrojového financovania.
Vyše 300 tisíc pre Poprad
Na úhradu výdavkov súvisiacich so záchrannými prácami počas mimoriadnej situácie na území podtatranského regiónu z júla 2018 vyčlenila vláda na svojom stredajšom rokovaní pre Okresný úrad Poprad viac ako 315.372 eur. V tatranskom regióne bol vlani vyhlásený III. stupeň povodňovej aktivity v obciach Ždiar, Tatranská Javorina a v meste Vysoké Tatry. Na základe kritického stavu mosta na ceste I/66 v obci Tatranská Javorina časť Podspády hrozilo ohrozenie života, zdravia a majetku.
V tom čase boli problematické aj ďalšie mosty, obmedzené a nepriechodné boli aj niektoré tatranské chodníky v smere od Rainerovej chaty na Tatranskú magistrálu a Malú a Veľkú studenú dolinu po Skalnaté pleso. Strhnutý bol aj most Studenovodským potokom a poškodené mosty boli aj v Tichej a Kôprovej doline. Ako vyplýva z materiálu rezortu vnútra, v súvislosti s mimoriadnou situáciou zasadal krízový štáb Okresného úradu Poprad sedemkrát. Problémom v podtatranskom regióne bola vlani aj dodávka pitnej vody, a to najmä v obciach Ždiar a Tatranská Javorina.
Novela zákona o námornej plavbe prevezme európsku smernicu
Cieľom návrhu novely zákona o námornej plavbe, ktorý v stredu schválila vláda, je harmonizovať vnútroštátne právo s právom Európskej únie v pracovnej a sociálnej oblasti, ako aj v oblasti finančného zabezpečenia. Novela prevezme smernicu Rady (EÚ) z 23. januára 2018, ktorou sa vykonáva Dohoda medzi Združením vlastníkov lodí Európskeho spoločenstva (ESCA) a Európskou federáciou pracovníkov v doprave (ETF). Súvisí to s dodatkami k Dohovoru o pracovných normách v námornej doprave z roku 2006, schválenými Medzinárodnou konferenciou práce 11. júna 2014 s platnosťou do 16. februára 2020.
Novelu predložil na rokovanie vlády minister dopravy a výstavby Arpád Érsek, po schválení v Národnej rade nadobudne účinnosť 16. februára 2020. "Účelom smernice je zabezpečenie rýchleho a účinného systému finančného zabezpečenia na pomoc námorníkom, ak sú zanechaní bez finančných prostriedkov a náležitej starostlivosti, a finančného zabezpečenia vlastníkov lodí, na zaistenie náhrady škody v prípade úmrtia alebo dlhodobej pracovnej neschopnosti námorníkov v dôsledku pracovného úrazu, choroby z povolania alebo nebezpečenstva z povolania," uviedol rezort dopravy v predkladacej správe.
Novela tiež upravuje doručovanie určitých dokumentov vydávaných ministerstvom dopravy v listinnej podobe podľa zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente).
Podľa Dohovoru o práci v námornej doprave, ak je v námornom registri štátu zapísaná námorná loď a jej vlastník nesplní povinnosť repatriácie člena lodnej posádky, je povinný zabezpečiť repatriáciu vlajkový štát; vlastník námornej lode je povinný uhradiť náklady, ktoré vlajkový štát vynaložil na repatriáciu člena lodnej posádky. "V súvislosti s uvedenou požiadavkou, ak je v námornom registri Slovenskej republiky zapísaná námorná loď a vlastník námornej lode zapísanej v námornom registri SR si nesplní povinnosť repatriácie, ministerstvo je povinné zabezpečiť repatriáciu člena lodnej posádky," priblížilo ministerstvo dopravy.