BRATISLAVA – Zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania nie je len o peniazoch, aj keď sú podstatnou zložkou na to, ako dosiahnuť tento cieľ. V rozhovore pre TASR to uviedla ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS).
"Snažíme sa intervenovať na finančnom fronte. Uvedomujeme si však, že pre učiteľov je dôležité aj prostredie, kde pracujú a pravidlá ich práce či akceptácia zo strany spoločnosti. Aj preto jedným z hlavných motívov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVaV) je zvýšiť kredit a úctu voči učiteľskej profesii," povedala Lubyová s tým, že ide o niečo, na čom sa musí pracovať aj ideovo.
Podľa nej sa je potrebné v tomto smere spojiť s rodičmi, ale aj so širšou verejnosťou, aby si aj na Slovensku ľudia uvedomili význam a dosah učiteľskej profesie. "Keď už máme fínsky model ako niečo, čo inšpiruje náš NPRVaV, tak si musíme uvedomiť, že Fíni sú národ, ktorý si váži svojich učiteľov. Prečo by Slováci nevedeli uznať, že učiteľská profesia je veľmi dôležitá a poskytnúť im oveľa väčšie celospoločenské ocenenie," zamyslela sa ministerka.
Rezort školstva chce pracovať na ďalších pravidlách a reguláciách, ktoré uľahčia učiteľom ich postavenie a zatraktívnia ho. Ide napríklad o revíziu profesionálnych štandardov učiteľov, vrátane toho, ako sa definuje ich pedagogická činnosť a ich odmeňovanie. Okrem toho je cieľom aj zvýšenie počtu odborných zamestnancov v školách, asistentov učiteľov, kariérnych poradcov, ale aj sociálnych pedagógov, školských psychológov a špeciálnych pedagógov. "Posilnia rady učiteľov, ale zabezpečia aj vyššiu inklúziu a odľahčia prácu ostatných učiteľov," povedala Lubyová.
Za dôležitú označila ministerka aj zmenu v systéme kontinuálneho vzdelávania a profesijného rozvoja učiteľov v kontexte zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. "Navrhli sme reformu celého systému vzdelávania, pretože učiteľ sa tak ako každý iný, ale ešte o to viac, že je učiteľ, musí počas celej svojej kariéry vzdelávať a profesijne rozvíjať. Preto sa snažíme po novom navrhnúť systém profesijného rozvoja tak, aby učitelia dostávali také vzdelávanie, ktoré je pre nich osobne a pre ich školu dôležité," poznamenala ministerka.
Lubyová zhrnula, že podľa slovenských výsledkov v rámci testovania TALIS boli slovenskí učitelia od priemeru krajín OECD vo viacerých aspektoch odlišní. "Slovenskí učitelia majú vysokú mieru sebavedomia a sebadôvery vo svoje schopnosti, oveľa vyššiu ako je priemer krajín OECD. Majú výrazne nižší pocit, že sú celospoločensky ocenení oproti priemeru krajín OECD, ale zároveň pri metódach práce učiteľov a celoživotného vzdelávania je výrazne nižší podiel inovatívnych aktivít," priblížila ministerka s tým, že práve preto by chceli cez systém profesijného rozvoja učiteľov do systému dodať chýbajúce prvky. Predstavitelia rezortu školstva sa s OECD dohodli, že v roku 2019 zorganizujú sympózium pre slovenských učiteľov, ktorým OECD poskytne špičkových medzinárodných odborníkov v oblasti inovatívneho vzdelávania.