BRATISLAVA - Upraviť kompetencie zriaďovateľa školy navrhuje nezaradený poslanec Národnej rady SR Oto Žarnay. Na májovú schôdzu parlamentu preto predkladá návrh novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Cieľom predkladanej novely zákona je limitovanie veta zriaďovateľa taxatívnymi dôvodmi pre nevymenovanie riaditeľa školy na základe rozhodnutia výberovej komisie.
Rovnako chce poslanec eliminovať individuálne rozhodnutia zriaďovateľa pri rozhodovaní o nevymenovaní riaditeľa školy na základe rozhodnutia výberovej komisie. Cieľom návrhu je tiež posilnenie postavenia výberovej komisie na pozíciu riaditeľa školy ako i zvýšenie dôveryhodnosti a transparentnosti výberových konaní na pozíciu riaditeľa školy.
Žarnay pripomína v dôvodovej správe k návrhu, že zriaďovateľ školy nesie komplexnú zodpovednosť za jej technicko-organizačné i odborné vedenie, naplnenie štátneho vzdelávacieho programu, personálne i finančné zabezpečenie školy, splnenie všetkých technických a bezpečnostných noriem a množstva ďalších predpokladov, ktoré sú spojené s prevádzkou školy.
"Práve táto zodpovednosť bola deklarovaná ako zásadný dôvod, ktorým zriaďovatelia argumentovali zavedenie práva veta na funkciu riaditeľa školy v dvojstupňovom prevedení. V prvom stupni rozhodoval zriaďovateľ sám a až v druhom stupni rozhodovalo zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov," uviedol s tým, že prax ukázala, že práve individuálne rozhodnutia zriaďovateľa o nevymenovaní víťazného kandidáta na funkciu riaditeľa školy boli minimálne kontroverzné.
"Zákonným definovaním dôvodov nevymenovania víťazného kandidáta na funkciu riaditeľa školy ako aj rozhodnutím zastupiteľstva sa prvok individuálneho rozhodnutia zo zákonne neurčených dôvodov eliminuje a prispeje sa tak k väčšej právnej istote a transparentnosti pri vymenovávaní kandidátov na funkciu riaditeľa školy," uviedol.
Otázka transparentnosti a dôveryhodnosti podľa predkladateľa návrhu rezonuje aj pri samotných výberových konaniach na funkciu riaditeľa školy. Vypočutie kandidátov sa doposiaľ vždy konalo za zatvorenými dverami. "Mnohí sa ani nedozvedeli dôvod svojho neúspechu, množili sa podozrenia z ovplyvňovania výberových komisií," uviedol. Dodal, že práve v záujme transparentnosti týchto výberových konaní je potrebné zaviesť zásadu verejnosti, ktorá je bežná napr. v súdnictve aj do prezentácie kandidátov ako aj vyhlásenia výsledkov výberového konania.
Podľa Žarnaya postavenie rady školy ako iniciatívneho a poradného samosprávneho orgánu nie je kompatibilné s tak dôležitým úkonom, akým je výber riaditeľa školy. Pokiaľ rada školy vystupuje ako výberová komisia vo výberovom konaní na funkciu riaditeľa školy, ktorá podáva návrh na vymenovanie víťazného kandidáta do tejto funkcie, je podľa poslanca potrebné, aby sa jej status v tejto pozícii zmenil.
"Úkony a najmä rozhodnutie výberovej komisie je možné a potrebné považovať za výkon verejnej správy. Akékoľvek zásahy zriaďovateľa do rozhodovania výberovej komisie, kde má svojich zástupcov, ako aj po zverejnení rozhodnutia, budú neprípustné a budú sa môcť považovať za zneužitie právomocí," uviedol a dodal, že týmto bude posilnená dôveryhodnosť výberových komisií, ale aj transparentný a demokratický princíp fungovania verejnej správy, zvýši sa dôvera v právo a spravodlivosť.