BRATISLAVA - Náklady na externé služby sa na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) za posledných päť rokov zvýšili o 1 783 % na 917 890 eur. Uviedli to opoziční poslanci NR SR za hnutie OĽaNO Veronika Remišová a Gábor Grendel.
Hnutiu sa napríklad nepáči nastavená podielová odmena pre externých právnikov. Tá má byť na ministerstve dopravy na úrovni 20 % z hodnoty sporu. Počas sledovaných rokov pritom rezort viedol súdne spory v hodnote 58 miliónov eur. "Takéto konanie pokladáme za škandalózne a nezodpovedné,“ uviedla Remišová.
Poslanci za OĽaNO vyzvali ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, aby vysvetlil postoj svojho rezortu, a aby povedal, aké opatrenia prijal. "Budeme taktiež žiadať, aby pani ministerka (spravodlivosti) Žitňanská predstavila nové pravidlá pre využívanie externých právnych služieb,“ dodala Remišová.
Ministerstvo dopravy a výstavby podľa OĽaNO uzatvorilo s advokátskou kanceláriou AKMG zmluvy spolu na 6,8 mil. eur. Tieto zmluvy preveroval Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) a koncom roka 2017 zistil, že externej advokátskej kancelárii zaplatilo ministerstvo za dva roky viac než dvojnásobok nákladov na platy celého svojho právneho odboru. "Náklady na právne služby na ministerstve dopravy sa od roku 2013 zvýšili o takmer 1 783 %. Státisíce eur zaplatili advokátskej kancelárii za analýzy, ktoré NKÚ v protokole priamo spochybňuje - napríklad právnu analýzu, ktorá len potvrdzovala už predtým prijatý balíček v osobnej železničnej doprave," poznamenala Remišová.
Poslankyňa upozornila, že rovnako ako v kauze Bžán, aj v tomto prípade majú advokáti okrem sadzby 140 eur na hodinu aj nárok na podielovú odmenu z hodnoty sporu. Kým odmena u Bžána bola 11 %, v rámcovej zmluve je odmena 20 % z hodnoty sporu. "Doteraz šlo o spory v hodnote takmer 15 mil. eur, no tri dni pred Vianocami ministerstvo pridalo ďalšie dlhoročné spory v hodnote takmer 43 mil. eur. Spolu ide o spory v hodnote 58 mil. eur a hovoríme teda o odmene pre advokáta vo výške niekoľkých miliónov eur," zdôraznila Remišová.
Tieto čísla podľa poslankyne vychádzajú z výšky odmeny podľa rámcovej zmluvy. "Ministerstvo dopravy totiž v rozpore so zákonom nezverejnilo prílohy k zmluve napriek tomu, že ich na to vyzval aj Najvyšší kontrolný úrad a podľa zákona je takáto zmluva neplatná," povedala Remišová. Začiatkom minulého týždňa bol podľa poslankyne k tej istej zmluve uzatvorený ďalší dodatok, ktorým ministerstvo zvýšilo finančný limit z pôvodných 1,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty na 2,6 mil. eur.
"Takéto konanie považujem za škandalózne, nezodpovedné a veľmi pochybné z hľadiska transparentnosti, ale predovšetkým hospodárneho využívania peňazí štátu," povedal Grendel. Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská sľúbila, že predstaví pravidlá na využívanie právnych služieb. "Doteraz tak neurobila a ministri z jej vlastnej strany situáciu zneužívajú. Žiadame ministerku, aby tomu zamedzila, predstavila opatrenia tak, aby sa prípad Bžán už neopakoval," dodal Grendel.
"Rámcová zmluva Ministerstva vnútra SR síce stanovuje maximálnu možnú odmenu 20 percent, ale rezort dopravy mal už od roku 2014 dohodnutú realizačnú zmluvu k tejto rámcovej zmluve, ktorá stanovila maximálnu odmenu 8,5 percenta. Pod vedením súčasného ministra bola táto odmena ešte znížená na 6,3 percenta na odstúpené súdne spory, čo je absolútnym štandardom na trhu. Z vyhratých súdnych sporov teda právnici nedostanú 20 percent, tak ako naznačuje opozícia, ale 6,3 percenta," uviedla v stanovisku rezortu dopravy hovorkyňa Karolína Ducká.
"Treba zdôrazniť, že kontrola NKU sa týkala obdobia, za ktoré plne zodpovedá predošlé vedenie ministerstva pred rokom 2016. Z tohto obdobia (pred rokom 2016) máme momentálne na stole 230 súdnych sporov za 145 miliónov. Na týchto pracuje iba deväť zamestnancov ministerstva. K odovzdaniu viacerých prípadov na konci minulého roku ministerstvo pristúpilo potom, ako prehralo súdny spor za 1,3 milióna eur, kde sa zastupovalo samo. Keďže ide o podobné súdne spory, potrebujeme externý pohľad na vec, aby sme chránili peniaze štátnych poplatníkov," uviedla Ducká.
Zamestnanci ministerstva navyše podľa stanoviska nesú zodpovednosť za prípadné chyby iba do výšky troch platov, zatiaľ čo advokátske kancelárie sú poistené na oveľa vyššiu sumu. "Zverejnená nebola iba príloha k dodatku z roku 2014, prečo - na to sa opäť musíte spýtať predošlého vedenia ministerstva alebo priamo Jána Počiatka," dodala Ducká a zdôraznila, že ministerstvo dopravy ako jediné po „kauze Bžán“ pristúpilo k revízii podielovej odmeny, ktorú sa podarilo znížiť o 25 percent.