BRATISLAVA - Kým obyvatelia priľahlých miest Bratislavy čakajú každé ráno v kolónach, aby sa dostali do hlavného mesta, predstavitelia istých rezortov majú vlastné spôsoby. Na služobných vozidlách zapnú majáky a kolóne sa vyhnú. Viacerí vodiči sú z takéto zneužívania práva prednostnej jazdy nahnevaní.
Pri každodennej ceste do Bratislavy smerom z Dunajskej Lužnej čakajú stovky vodičov v rozsiahlych kolónach. Premávka pred ôsmou hodinou ráno je vždy hustá. Napriek tomu sa niektorí vodiči stali svedkami toho, ako vládne vozidlá zapli majáky a kolónu obiehali. Podľa vodičov sa to stáva pravidelne. "Podľa mňa využívajú služobné vozidlá na odvoz do práce a zneužívajú vozidlá s právom prednostnej jazdy vo svoj prospech," napísal Topkám čitateľ Dušan, ktorý sa stal svedkom takejto situácie minulý týždeň.
Kolóny obieha auto rezortu dopravy
V tomto prípade išlo o auto značky Škoda SuperB patriace rezortu dopravy, ktoré podľa vyjadrení niekoľkých vodičov chodieva touto trasou so zapnutým modrým majákom často. Tlačový odbor ministerstva dopravy však poprel, že by konkrétne toto auto využíval minister dopravy Arpád Ersék. "Jeho transport zabezpečujú vozidlá Úradu pre ochranu ústavných činiteľov. Tak isto nie je pravdivé tvrdenie, že by služobné auto každý deň využívalo právo prednostnej jazdy na tejto ceste," uviedol tlačový odbor ministerstva. "Toto vozidlo využíval štátny tajomník rezortu dopravy Peter Ďurček," potvrdilo ministerstvo informácie, na ktoré nás minulý týždeň v pondelok upozornili čitatelia.
Obiehajú aj ďalší
Krátko nato sme zisťovali, či sa touto trasou pohybujú aj iné štátne vozidlá. Zachytili sme vozidlo značky Volkswagen Touareg, ktoré takisto obiehalo kolóny. Podľa našich informácií môže toto vozidlo patriť tajnej službe alebo ministerstvu vnútra.
"Agenda vydávania povolenia na zvláštne výstražné znamenia je evidovaná v osobitnej evidencii, ktorá tvorí utajované skutočnosti podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a tým podľa § 8 ods. 1 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nie sú verejnosti prístupné," uviedla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová.
Vodiči zúria
Čitateľ, ktorý nás na situáciu upozornil, je takisto touto takmer každodennou realitou pobúrený. "Každé ráno určite neplní nejaké úlohy v zmysle zákonov. Dochádza len a len do práce – čiže je normálny človek," uviedol Dušan. Podľa Milana je situácia neúnosná a nápor na cestách je aj kvôli prisťahovaniu sa ďalších obyvateľov do okolitých dedín Bratislavy katastrofálny. "Každé ráno a rovnako aj poobede chodím do a z práce hodinu, a to bývam na začiatku Rovinky. Nechcem si ani predstaviť, ako dlho idú ostatní vodiči, ktorí bývajú ďalej odo mňa," uviedol s tým, že je úplne jedno, kedy z domu vyráža.
"Výstavba nových domov a bytov neúmerne narastá a aj dnes je v týchto dedinách v plnom prúde, čo znamená, že ľudí bude len pribúdať. Stav ciest ale takému enormnému počtu obyvateľov vôbec nezodpovedá. Starostovia predávajú pozemky obcí developerom a tí bezhlavo budujú. Nerozumiem, prečo radšej nevydajú stavebnú uzáveru. Súčasní pracujucúci obyvatelia obcí sú veľmi nespokojní a situácia je naozaj neúnosná a veľmi zlá," dodal Milan.
Podobné skúsenosti má aj Jana. "Pracujem v Petržalke a bývame v Rovinke, kde môj syn chodí do základnej školy. Kvôli neskutočným kolónam si denne vystojím v zápchach dve hodiny," povedala s tým, že takisto strávi čakaním v kolóne niekoľko hodín. "Môj syn musí byť preto v škole, ktorá, našťastie, vychádza rodičom maximálne v ústrety, takmer do záverečnej (škola je otvorená do 17:30). Mnoho rodičov tak nemá inú možnosť, ako dieťa nechať v škole viac ako 10 hodín," dodala Jana, ktorá by radšej trávila čas so synom, než v zápche.