BRATISLAVA - Minister zdravotníctva Tomáš Drucker sa ani po jeden a pol roku od nástupu do funkcie nedokázal vysporiadať s problémami, ktoré pretrvávajú v záchrannej zdravotnej službe na Slovensku. Ako uviedla v tlačovej správe Slovenská komora zdravotníckych záchranárov (SKZZ), ministra o problémoch informovala už v apríli minulého roka.
Projektový tím, ktorý minister pre záchranky zriadil, nepriniesol podľa komory žiadne výsledky a samotný Drucker ignoruje podnety zo strany komory, ako aj podnety odbornej verejnosti. "Komora sa preto na ministra obrátila 7. augusta a opätovne zhrnula závažné nedostatky v odvetví, ktoré zhoršujú dostupnosť záchrannej služby pre pacienta a znižujú odbornosť poskytovanej starostlivosti, zhoršujú pracovné prostredie záchranárov, umožňujú nedodržiavanie právnych predpisov a nehospodárne vynakladanie prostriedkov z verejného zdravotného poistenia," uviedli záchranári.
V spomínanom liste komora upozornila šéfa rezortu na nedodržiavanie minimálneho personálneho obsadenia v ambulanciách rýchlej zdravotnej pomoci (RZP) bez lekára, ktorých je na Slovensku 180. Napriek povinnému obsadeniu dvoma zdravotníckymi záchranármi v súčasnosti sa vo viac ako 120 posádkach RZP nachádza vodič, ktorý nie je zdravotnícky záchranár. "V právnom postavení ide o laika, ktorý nie je zdravotnícky pracovník, teda nemôže vykonávať akékoľvek zdravotné výkony, dotýkať sa pacienta, alebo nahliadať a spracovávať zdravotnú dokumentáciu, čo potvrdzuje aj stanovisko Vedúceho služobného úradu MZ Jozefa Ráža z 13. januára tohto roka," píše sa v liste.
Napriek tomu títo nezdravotnícki pracovníci uvedené činnosti podľa komory vykonávajú, v rozpore napríklad so zákonom o zdravotnej starostlivosti, chartou práv pacienta, či ďalšími predpismi. "Máme za to, že tolerovaním tohto stavu ministerstvo pod Vašim vedením vystavuje občanov tejto krajiny ohrozeniu a dáva ich do rúk laikov, ktorí navonok pôsobia ako záchranári," odkázali záchranári ministrovi.
Komore sa tiež nepozdávajú platby, ktoré zdravotné poisťovne uhrádzajú na základe cenového opatrenia ministerstva. Ako vysvetlila SKZZ, sú nastavené na oprávnené náklady, teda aj na personálne náklady napríklad v posádkach RZP na dvoch zdravotníckych záchranárov. "Nezdravotnícki vodiči sú, samozrejme, odmeňovaní mzdou vodiča – nezdravotníka, čo vytvára priestor pre bezdôvodné obohacovanie sa zamestnávateľov – poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. Ročne takto odhadujeme rozdiel v mzdových výdavkoch na úrovni viac ako jeden milión eur," zdôvodnila komora.
Ďalším z problémov pri dodržiavaní personálneho obsadenia staníc a posádok RZP je degradovanie zdravotníckych záchranárov na pozíciu vodiča RZP napriek skutočnosti, že títo „vodiči“ vzdelanie zdravotníckeho záchranára majú. Podľa SKZZ sa tento fenomén najviac prejavil od začiatku roka 2016, kedy boli zákonom o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti dané minimálne zložky mzdy zdravotníckych pracovníkov. Minimálne personálne požiadavky v posádkach RZP nie sú podľa komory napĺňané naprieč celým Slovenskom a štátnymi aj súkromnými poskytovateľmi záchrannej zdravotnej služby.
Ministerstvo rovnako nekoná podľa záchranárov pri nedodržiavaní ustanovení Zákonníka práce u poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby v oblasti poskytovania prestávok v práci. Zdravotnícki záchranári vykonávajú v ambulanciách záchrannej zdravotnej služby prácu v nepretržitej prevádzke v 12 hodinových zmenách, bez možností opustenia pracoviska a uplatnenia prestávky na odpočinok a jedenie, no napriek tomu sú dlhé roky podľa SKZZ ohodnotení mzdou len za 11,5 hodiny práce. "Potenciálne spôsobená škoda predstavuje nevyplatením mzdy len zdravotníckym záchranárom a vodičom škodu vo výške viac ako jeden milión eur za kalendárny rok. Opäť pripomíname, že rezort zdravotníctva je regulátorom cien a platieb v záchrannej zdravotnej službe, avšak o hospodárne a zákonné využitie týchto prostriedkov už záujem neprejavuje," dodala komora.
Nedôveryhodne vyznieva podľa komory aj plán ministra zabezpečiť prenájom sanitných vozidiel pre obe štátne záchranné služby na najbližších päť rokov za sumu prevyšujúcu 35 miliónov eur. Záchranári upozorňujú, že odhadované ceny porovnáva rezort s predchádzajúcimi vozidlami, pri ktorých boli už v rokoch 2009 a 2010 podozrenia z predraženia o viac ako 60 %.