BRATISLAVA - Výber nových obrnených vozidiel na podvozku 8x8 a 4x4, ktoré chce ministerstvo obrany (MO) nakúpiť za približne 1,2 miliardy eur, by mal prebiehať transparentne. Vyzývajú na to opoziční poslanci Richard Vašečka a Eduard Heger (OĽaNO-NOVA). Poslanci majú podozrenie, že prebiehajú diskusie medzi rezortom obrany a iba jednou firmou zo severu Európy. Zároveň navrhujú vznik výberovej komisie, ktorá bude posudzovať jednotlivé ponuky.
Opoziční poslanci tvrdia, že na trhu existuje desať až 12 dodávateľov takýchto typov vozidiel. „Máme podozrenie, aj z informácií, ktoré máme, že je tu preferencia pre jednu firmu zo severu Európy, kam naši zástupcovia pravidelne chodia a dohadujú dopredu takýto kontrakt. Toto nie je transparentné ani zodpovedné,“ uviedol Heger. Opoziční poslanci chcú ísť aj na ministerstvo obrany a pýtať sa na proces výberu nových obrnených vozidiel.
Obaja zároveň navrhujú, aby nového dodávateľa na vozidlá vybrala komisia, ktorá bude zložená zo zástupcov armády, ministerstva obrany, opozičných a koaličných politikov, ale aj nezávislých odborníkov. „Toto je skupina ľudí, ktorá by mala byť výberovou komisiou na to, aby sa vybralo vhodné vozidlo,“ dodal Heger.
MO SR chce v nasledujúcich rokoch nakúpiť spolu 81 bojových obrnených vozidiel na podvozku 8x8 a 404 bojových obrnených vozidiel, respektíve viacúčelových taktických vozidiel na podvozku 4x4. Vyplýva to z projektu ministerstva obrany, ktorý už odobrila vláda s tým, že sa majú využiť aj kapacity slovenského obranného priemyslu.
Rezort odhaduje náklady na projekt Bojové obrnené vozidlo 8x8 na približne 417 miliónov eur a na projekt Bojové obrnené vozidlo 4x4 a Viacúčelové taktické vozidlo 4x4 na približne 782,7 milióna eur. Celkovo by tak na tieto projekty malo ísť takmer 1,2 miliardy eur. Do tejto sumy sú zarátané aj náklady na logistickú podporu, muníciu a infraštruktúru.
Veľká chyba ministerstva, tvrdí Galko
Je nonsens, že ministerstvo obrany o miliardovom nákupe transportérov pre armádu priebežne neinformuje verejnosť, poslancov Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť a dokonca ani firmy, ktoré by mohli mať záujem dodať armádne vozidlá. Vyhlásil to podpredseda SaS Ľubomír Galko v súvislosti s prípravou dvoch nákupov obrnených vozidiel za celkovo 1,2 miliardy eur.
"Je chybou, že na ministerstve obrany nespravili súťaž a teraz sú v časovom tlaku kvôli záväzku mechanizovanej brigády do roku 2018. Súčasné vedenie rezortu je tam už dosť dlho na to, aby mohla byť súťaž zrealizovaná. Dnes len hasia požiar, navyše netransparentným spôsobom," vyhlásil Galko. Exminister obrany by pri tomto nákupe preferoval medzinárodnú súťaž. "Je to nielen najtransparentnejšie riešenie, ale aj najefektívnejšie, lebo vždy sa vygeneruje najvýhodnejšia cena."
Podľa Galka vzhľadom na časový sklz celý proces pravdepodobne smeruje k dohode goverment-to-goverment. "Ani to však nie je isté, keďže chýbajú informácie. Aj tento proces by sa dal robiť aspoň zúženým výberovým konaním, to znamená, jednotlivé národné vlády, resp. firmy by verejne predložili svoje ponuky," uviedol tímlíder SaS pre vnútornú a vonkajšiu bezpečnosť.
Na najbližší brannobezpečnostný výbor Ľubomír Galko požiada o zaradenie špeciálneho bodu. "Požiadam o prítomnosť ministra obrany a náčelníka generálneho štábu, aby podali komplexnú informáciu o celom tomto nákupe a jeho súčasnom stave," uzavrel poslanec NR SR.
Rezort obrany sa bráni, že opozícia zavádza
Poslanci za hnutie OĽaNO na tlačovej konferencii ani nevedeli uviesť v čom spočíva netransparentnosť obstarania vozidiel 4x4 a 8x8. Súčasné vedenie ministerstva obrany jednoznačne odmieta hazardovať s bezpečnosťou Slovenska a jeho občanov a zneužívať túto tému v rámci, či už koaličného alebo opozičného politického súboja.
Dôrazne upozorňujeme, že nepreferujeme žiadneho výrobcu týchto vozidiel, pretože chceme predísť problémom, aké boli s obstaraním týchto vozidiel napríklad v Českej republike, alebo v Rakúsku s lietadlami. Úlohou súčasného vedenia rezortu obrany, je v zmysle uznesenia vlády zo dňa 17. mája 2017, nájsť čo najefektívnejšie riešenie pri dodržaní platnej legislatívy a princípu "hodnoty za peniaze" tak, aby peniaze daňových poplatníkov boli vynaložené najlepšie ako je možné pre dosiahnutie stanoveného cieľa. A zároveň, v zmysle uvedeného, je potrebné vytvoriť priestor v tomto procese pre štátny DMD Holding, čo v konečnom dôsledku znamená prácu pre občanov Slovenskej republiky a s tým súvisiaci rast ekonomiky.
Celý proces je od samého začiatku transparentný a ihneď po získaní mandátu od vlády SR sme o ňom informovali na tlačovej konferencii, ako aj na neformálnom stretnutí so zástupcami médií, kde bol priestor pre otvorenú diskusiu.