BRATISLAVA - Úspech školskej reformy, ktorú tento týždeň predstavilo ministerstvo školstva, závisí od toho, ako sa s víziou stotožnia pedagógovia a nakoľko ju budú ochotní prijať. Myslí si to predseda školského parlamentného výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD). Chce byť preto opatrný a počkať si na reakciu prostredia, ktorou cestou sa vydať.
"Učitelia veľmi často hovoria, prestaňte už s reformami a nechajte nás učiť," spomínal na stretnutia so stovkami učiteľov základných škôl Petrák v diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy. Ako poznamenal, táto veta odráža vôľu akceptovať ďalšie reformy, preto zdôraznil, že nevyhnutým predpokladom úspešnej reformy je to, že ju prijme prostredie. Najmenej problémov vidí v prípade riešenia materských škôl.
Podpredsedníčka parlamentného výboru Veronika Remišová (OĽaNO-NOVA) si myslí, že minister školstva Peter Plavčan (SNS) nemá silu na presadenie reformných plánov. Zdôvodňuje to jeho výsledkami za prvý rok v rezorte, za príklad dáva optimalizáciu školskej siete. "Najprv sa malo optimalizovať, potom od toho pán minister odskočil, ako by tu nebola sila na presadenie veľkých reformných cieľov," skonštatovala.
V dokumente Učiace sa Slovensko, ktorý predstavilo ministerstvo, jej chýba finančný dopad a finančné krytie. "Ja si myslím, že to malo byť robené zároveň, že odborníci si svoju úlohu splnili, ale ministerstvo si ju nesplnilo, pretože ku každému cieľu malo byť finančné krytie. Ja si tiež môžem teraz vystavať vzdušné zámky," poznamenala.
Remišová tvrdí, že to, že výsledky vlády v školstve nebudú veľmi slávne, vie aj predseda Národnej rady SR a líder SNS Andrej Danko. Odhaduje to podľa jeho tohtotýždňových vyjadrení, že si vie predstaviť rýchlejšie presadenie reformy, ak by zodpovednosť za štát mala len SNS. Petrák sa s jej názorom nestotožňuje, Dankove stanovisko vnímal ako klasické politické vyjadrenie. Prvý rok Plavčanovho pôsobenia považuje za dobrý.