BRATISLAVA - Musíme sa prestať zaoberať potrebami trhu práce. Ak by sme dnešné vzdelávanie začali prispôsobovať súčasným potrebám trhu práce, tak pripravujeme deti vychádzajúce zo škôl o 15 rokov na niečo, čo poznáme dnes.
A ak by sme dnešné deti začali prispôsobovať potrebám trhu práce o 15 rokov, zistíme, že o ňom vôbec nič nevieme. Povedal to poslanec NR SR a člen Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Martin Poliačik na dnešnej diskusii o kvalite vzdelávania a možnostiach, ako zlepšiť výsledky vzdelávania, ktorá sa uskutočnila v Európskom informačnom centre.
Vývoj sveta je podľa Poliačika tak dynamický, že je takmer nemožné povedať pre súčasných prvákov, čo bude potrebovať trh práce po skončení ich štúdia. Poslanec zdôraznil, že nevieme povedať, aké tu budú pracovné pozície, aká tu bude spoločnosť či aké bude zloženie obyvateľstva.
Medzinárodné štúdie podľa Poliačika ukazujú, že dôležité pre budúce uplatnenie detí a študentov vychádzajúcich zo vzdelávacieho procesu, sú kvalita vzťahov a ich vzťah k sebe samým. "To znamená spokojnosť, vnútorná motivácia, sebaistota a kompetencie v rozhodovaní, schopnosť kritického myslenia. Toto sú všetko veci, kde naopak môžeme povedať, že bez ohľadu na to, ako bude budúcnosť vyzerať, tie deti to v tej budúcnosti využijú," uviedol Poliačik s tým, že to sú univerzálne kompetencie.
Poliačik hovorí, že treba zistiť, prečo sú deti v školách frustrované, prečo nie sú motivované, prečo nevidia zmysel v tom, čo sa učia a ako im to pomáha v ich budúcnosti. Dodal tiež, že veľa peňazí z eurofondov išlo na zlepšenie kvality vzdelávania, ale ich pridaná hodnota je podľa neho otázna. "Tabletmi môžeme obkladať budovy, ale deti nie sú spokojné a učitelia ostávajú frustrovaní," dokreslil situáciu Poliačik.
Poslanec NR SR tiež hovorí, že pri vzdelávaní sa treba vrátiť k dieťaťu samotnému. "Ak sa budeme pýtať, čo máme spraviť so vzdelávaním, aby bolo prispôsobené potrebám trhu práce, strácame základné zameranie, o čom vzdelávanie má byť. A vzdelávanie má byť v prvom rade o tom, aby zo škôl vychádzali sebavedomé, šťastné a na svet a život pripravené deti," hovorí Poliačik s tým, že v takomto prípade si tie deti na trhu práce miesto nájdu alebo ho vytvoria. Zákon o duálnom vzdelávaní navyše Poliačik označil za výsledok lobingu určitého typu zamestnávateľov. Dodal pritom, že vyhovuje len niektorým z nich, nie vždy to vyhovuje školám a nie vždy žiakom.