BRATISLAVA - Nezaradený poslanec Miroslav Beblavý interpeluje ministra dopravy Romana Brecelyho pre podozrenia z prípravy predražených zákaziek v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Predražené zákazky sa majú týkať obstarávaní NDS na stavebno-technický dozor k stavbám diaľnic počas obdobia druhej vlády Roberta Fica a podozrení, že firmy v tendri vytvorili kartel.
„NDS dlhodobo zadáva stavebno-technický dozor súkromným spoločnostiam, čo je aj príklad projektu D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka,“ píše Beblavý v interpelácii. Verejné obstarávanie pre stavebno-technický dozor na tento úsek NDS vyhlásila vo februári 2014 formou predbežného oznámenia, predpokladaná hodnota zákazky bez DPH dosahovala 6,4 milióna eur.
„Zo zápisnice z otvárania ponúk je jasné, že najnižšia ponuka uchádzača bola 1 487 000 eur. Najvyššia predložená ponuka dosahovala 4 500 000 eur. NDS toto verejné obstarávanie v januári 2015 zrušila a následne 9. júla 2015 vyhlásila nové verejné obstarávanie na identické služby,“ konštatuje Beblavý. Aj keď ponuky boli výrazne nižšie ako predpokladaná hodnota zákazky, NDS podľa opozičného poslanca stanovila v novom tendri z 9. júla 2015 predpokladanú hodnotu zákazky na 5,8 milióna eur bez DPH. „Podľa našich informácií je v novom tendri podozrenie na správanie uchádzačov v podobe vytvorenia kartelu, pričom ponuky v súčasnom tendri majú vysoko presahovať najvyššiu ponuku z zrušeného tendra na identické služby (až 5 200 000 a 5 660 000 eur).
Podľa našich informácií je podozrenie na kartelové dohody medzi uchádzačmi aj v zákazkách na stavebno-technický dozor pri obstarávaniach na projekty D1 Budimír – Bidovce, D1 Prešov západ – Prešov juh, D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala,“ uvádza Beblavý v interpelácii Brecelymu.
Nového ministra dopravy sa opozičný poslanec pýta, na základe čoho stanovila NDS tak vysokú predpokladanú cenu zákazky a či ministerstvo alebo NDS vykonali analýzu toho, pri akej cenovej úrovni je pre štát zmysluplnejšie, aby vykonával stavebno-technický dozor internými kapacitami aj za cenu prípadného zvýšenia počtu zamestnancov. Beblavého zároveň zaujíma, ako bude minister postupovať pri prebiehajúcich tendroch na obstaranie stavebno-technického dozoru k projektom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, kde podľa poslanca aktuálne cenové ponuky výrazne prevyšujú ponuky v predošlých zrušených verejných obstarávaniach.
„Ako budete postupovať pri ostatných vymenovaných zákazkách na stavebno-technický dozor na projekty D1 Budimír – Bidovce, D1 Prešov západ – Prešov juh, kde taktiež existuje podozrenie na kartelové správanie uchádzačov?“ končí svoju interpeláciu Beblavý.