BRATISLAVA - Slovensko má jedinečnú možnosť prijať reformu školstva, ktorá môže byť stabilná a trvať dlhšie časové obdobie, pretože v nej budú zohľadnené požiadavky viacerých relevantných skupín. V dnešnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to povedal predseda Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomír Petrák (Smer-SD).
Podľa neho je výhodou prijatia tejto reformy práve to, že nová vláda je pravicovo-ľavicová a že sú v nej aj zástupcovia maďarskej menšiny. "Ak sa dohodneme politicky vnútri koalície, tak tam budú vyvážené obidva prvky. Môžeme jasne vyvážiť aj problémy slovenského pohľadu na školstvo a jednak problémy menšinového školstva," vysvetlil Petrák.
Podľa člena Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Martina Poliačika (SaS) je v školstve potrebné zvýšiť materiálnu, finančnú a metodickú podporu zo strany štátu. "Plošné zvýšenie platov učiteľov a zvýšenie financií, ktoré do rezortu pôjdu, sú nutným základom," skonštatoval. Verí, že sa v slovenskom školstve začne viac hľadieť na potreby dieťaťa. Od predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD) Poliačik očakáva, že školstvo bude v nasledujúcom období jeho prioritou.
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek vyjadril potrebu zjednotenia slovenského školstva pod "jednu strechu". "V rámci reformy regionálneho školstva je potrebné zmeniť zákon o financovaní, ktorý je zastaraný. Treba zmeniť zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch, samotný školský zákon a na vysokých školách je potrebné zmeniť niektoré znenia vysokoškolského zákona buď novelou, alebo novým zákonom," priblížil Ondek.
Nová vláda podľa prezidenta Slovenskej komory učiteľov a zástupcu Iniciatívy slovenských učiteľov Vladimíra Crmomana musí v školstve naštartovať zmeny. "Chce to naozaj jasné činy a víziu, ktorá sa bude dať kontrolovať a bude mať harmonogram," podotkol. Ako prvé gesto dobrej vôle zo strany vlády by podľa neho malo byť splnenie požiadaviek štrajkujúcich učiteľov.
Podľa Crmomana sú v školstve potrebné tri základné piliere, a to vízia, investícia a kontrola. "My musíme mať jasnú víziu, čo chceme v školstve dosiahnuť aj o 40 rokov. Tá sa však nemôže realizovať bez investície. Aby všetko prebiehalo relevantne, musí fungovať kontrola, transparentnosť, rovnosť podmienok a odbornosť," skonštatoval.