BRATISLAVA - Registračný poplatok za prvú registráciu automobilu na Slovensku je v rozpore s právom Európskej únie. Informoval o tom predseda SaS Richard Sulík, ktorý sa s otázkou o spôsobe výpočtu poplatku obrátil na Európsku komisiu.
„Komisia potvrdila, že napriek tomu, že táto finančná záťaž je pomenovaná v slovenskom právnom poriadku ako poplatok, ide o daň v zmysle zmluvy o fungovaní EÚ. Následne komisia potvrdila, že v tejto veci začala proti SR konanie o porušení únijného práva a preto danú vec rieši,“ povedal dnes novinárom Sulík.
Vládu Smeru-SD líder liberálov vyzval, aby registračný poplatok, ktorý je v rozpore s únijným právom, buď zrušila, alebo upravila tak, aby nebol v rozpore s právom EÚ. „Ideálne by bolo jeho nahradenie administratívnym poplatkom vo výške 33 eur, ako to dlhodobo navrhujeme,“ konštatoval Sulík.
Všetci slovenskí motoristi, ktorí si zo zahraničia doviezli do SR jazdené vozidlo v rozmedzí rokov 2013 až 2015 majú podľa Sulíka nárok na vrátenie časti registračného poplatku. Registračný poplatok, ktorý sa v novej podobe platí od roku 2013, sa totiž odvíja iba od výkonu vozidla, nezohľadňuje jeho aktuálnu cenu ani vek. Za nové vozidlo zaplatí majiteľ registračný poplatok podľa výkonu automobilu od 33 do 2 997 eur.
Pri jazdených vozidlách zo zahraničia bez ohľadu na ich vek a cenu musia majitelia pri prihlasovaní platiť poplatok vo výške, ako by si obstarali nové vozidlo. Podľa tímlídra SaS pre spravodlivosť Alojza Baránika vyrubenie dane podľa výkonu vozidla bez ohľadu na vek a hodnotu zamedzuje voľnému pohybu tovarov, teda jazdených áut.
SaS pre motoristov zriadila mailovú adresu, každému, kto v rokoch 2013 až 2015 doviezol na Slovensko auto zo zahraničia, ponúka bezplatné právne zastúpenie pri vymáhaní registračného poplatku. „Motoristi sú pre štát významným platiteľom daní. Napriek tomu ich štát šikanuje a zdiera a navymýšľa si množstvo poplatkov a buzerácií,“ upozornil Sulík.