BRATISLAVA - K jeho zvoleniu dopomohla kontroverzná nominácia Pavla Freša. Sľúbil, že pôjde po veľkých rybách. Čím sa môže pochváliť za prvých sto dní vo funkcii, v akom stave prebral úrad po svojom predchodcovi a čo prezradila kontrola v Slovenských elektrárňach? Topky sa rozprávali so šéfom Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Karolom Mitríkom.
Vo funkcii ste ešte krátko, bol už za vami niekto z politikov či vplyvných ľudí, ktorý by potrebovali „niečo vybaviť“?
Všetci tu majú otvorené dvere, ale s týmto u mňa nepochodia. Mám svoj rozum a týmto tlakom nepodľahnem. Nebudem brať ohľad ani na jednu ani na druhú stranu. Moji podriadení sú múdri ľudia a vedeli by odhadnúť, o čo ide.
Čím sa môžete pochváliť za prvých sto dní?
Mohol by som ich popísať aj do večera. Tých vecí, ktoré sa udiali na úrade je dosť. Najzásadnejšie je mať víziu, ktorú som mal a poznať realitu, ktorá tu panuje. Nie som typ, ktorý by sa dal zavrieť do zlatej klietky. Chcel som poznať, ako funguje úrad od najnižšieho podlažia. Práve preto som absolvoval 14 stretnutí po všetkých šiestich sekciách a 8 expozitúrach v krajských mestách. Všade táto debata trvala minimálne 3 hodiny. Z toho som si spravil základný rešerš, z ktorého vyšlo 32 námetov, ktoré si títo ľudia žiadali.
Čo bola presne vaša výzva?
Aby bol Úrad čitateľný smerom navonok. Aby bol vnímaný pozitívne. Ja som sem išiel s pocitom, že o úrade málokto vie. A v podstate je to pravda.
A aká bola realita na úrade?
Popracovali sme na tom. Prijali sme mediálnu stratégiu a chceme sa o informácie deliť s verejnosťou. Hlásime sa, že máme výsledky, zistenia, ibaže, nie je o ne záujem. Tieto informácie chceme predložiť v čitateľnej forme.
S touto výzvou ste sa obrátili aj na predsedu Národnej rady a premiéra. Aká bola ich odozva?
Mám len mediálnu odozvu. Predseda parlamentu sa vyjadril, že sa veľmi rád stretne. Ale nepredpokladám, že by bol parlament schopný pred voľbami zmeniť rokovací poriadok a zriadil by takýto výbor. Čo sa týka vlády, je na premiérovi, či bude schopný akceptovať účasť šéfa NKÚ na rokovaniach vlády.
V akom stave ste našli úrad po pánovi Jasovskom?
Je tu množstvo schopných kontrolórov. Úrad rastie, ale isté veci z pohľadu predsedu úradu mi chýbali.
Aké konkrétne?
Nebola zriadená kancelária predsedu. Tu bola jedna sekretárka a ostatný obslužný aparát bol rozptýlený. Preto som urobil organizačnú zmenu. Zriadil som kanceláriu predsedu. Toto považujem za štandardný spôsob. Predseda potrebuje mať pohotový servis a sú činnosti, ktoré za predsedu nemôže nikto iný rozhodnúť.
Opozícia po vašej voľbe kritizovala, že nebudete proti opozícii. V nedávnom prieskume vás až takmer 50 % ľudí vnímalo ako člena Smeru...
To je ich vnímanie. Moja práca ukáže, či sa mýlili alebo nemýlili. Ja tvrdím, že sa mýlili. Moje činy a moje skutky musia byť priamočiare. Ani vľavo ani vpravo, pôjdeme priamo.
NKÚ má silné právomoci, no za jeho vyše dvadsaťročné pôsobenie sa do povedomia bežných ľudí nezapísal. Môže za to slabá kontrola pochybení štátnych úradov?
S týmto sa nemôžem stotožniť, že veľa pochybení neodhalil. Veľa pochybení nezverejnil. Je to rovnaké ako s malým dieťaťom, ktoré keď neplače, mama nevie, že je hladné. Ale keď plače, mama hľadá, čo sa deje. Úrad vo zverejňovaní a mediálnej politike zlyhal. Musíme verejnosť presne nasmerovať k podstate veci. Nie 200-stranový protokol, ale radšej 10 strán stručných informácií. Potom by aj občan úrad vnímal inak.
Čo máte práve teraz na stole? Čo riešite?
Množstvo vecí. Ukončili sme veľkú kontrolu Enelu. No borím sa skôr s vnútornými vecami. Napríklad pripravujeme plán kontrol na budúci rok. Po novom budeme mať schôdzu vrcholového manažmentu už v septembri, kde schválime plán kontrol pre rok 2016. A hneď ideme pripravovať plán vzdelávania, aby boli kontrolóri pripravení.
Kedy sa naposledy NKÚ zaoberal eurofondami?
Eurofondami sa NKÚ zaoberá permanentne.
Na aké pochybenia ste prišli?
Samotná kontrola je beh na dlhé trate a aktuálne stále prebieha. Ako prídu prvé zistenia a budeme mať uzatvorené protokoly, odprezentujeme to verejnosti aj prostredníctvom vás. Proces eurofondov je však tak zbyrokratizovaný, že samotný smrteľník tomu nerozumie. Mám pocit, že proces je tak zakľúčovaný, aby sa obyčajní ľudia k týmto fondom nedostali.
Zhruba pred mesiacom ste skončili kontrolu v Slovenských elektrárňach, na čo ste prišli?
Program je v utajenom režime. Tak sa to dohodlo ešte za môjho predchodcu a ja oceňujem mojich kolegov, že sa von nič nedostalo. Nechcite od predsedu, aby túto zásadu porušil. A keďže je to podané na prokuratúru, tak by som nerád svojimi vyjadreniami maril proces vyšetrovania a aby som pôsobil ako nekorektný partner voči zástupcom Enelu. Úrad totiž spoločne s Enelom zdieľal požiadavku na vyhradený režim.
Prezraďte aspoň, aký okruh ľudí je do toho zapletený?
Je to strategický podnik, dominantný výrobca elektrickej energie, s tým sa nehazarduje. Tie zistenia sú také, že si zaslúžia pozornosť prokuratúry. Nehovorím, že to stíhanie bude trestné. My máme pochybnosti, či to bolo v súlade so zákonom. To určí prokuratúra, my tu nie sme na to. Nebudeme sa k tomu vyjadrovať.
Vedeli by ste vyčísliť, koľko tieto pochybenia mohli stáť náš štát?
O téme súvisiacej so Slovenskými elektrárňami nebudem hovoriť. Generálna prokuratúra je ten najkompetentnejší orgán, ktorý rozhodne o tom, ktorým smerom sa to bude uberať. Keď vyhodnotí pochybenia, pošle to vyšetrovateľom.
Súvisia pochybenia so zlým finančným hospodárením alebo s dostavbou dvoch mochoveckých blokov?
Je to veľmi zaujímavá otázka, ale sľub neporuším. V prvom rade si ctím zákon o mlčanlivosti v Slovenskej republike, ktorý sa tu príliš nenosí. A ja nebudem ten, ktorý ho poruší.
K akým zisteniam ste prišli v kontrole finančnej správy?
My sme kontrolovali len istú výseč. UNITAS bol z našej pozície vyhodnotený ako pozitívny. Teraz je zavedený, vyskytli sa tam niektoré chyby, ktoré nespadali do našej kontroly. Kontrolovali sme, či je systém funkčný a či parametre, ktoré má namodelované, sú funkčné. My sme konštatovali, že je.
Na čo ste prišli v súvislosti s mestským podnikom služieb v Nitre, kde bolo podozrenie z nehospodárneho nakladania s peniazmi?
Naši kontrolóri dospeli k záveru, že tam boli závažné porušenia zákona. Včera (v pondelok – pozn. red.) kolégium predsedu rozhodlo, že kontrolu mestského podniku posunieme prokuratúre a nech ona rozhodne, či došlo k možnému naplneniu skutkovej podstaty trestného činu. Tá rozhodne, či to pošle vyšetrovateľom a ako s tým ďalej naloží.
Ako to bolo s vašou sedačkou v služobnom byte?
Toto je najdôležitejšia téma, ktorá trápi túto krajinu? (Smiech) Pre mňa bola sedačka okrajová vec. O zariadenie bytu sa majú postarať zodpovední pracovníci úradu. Našiel sa byt, preniesol sa starý nábytok a zistilo sa, že v byte chýbala sedačka. Zaoberať som sa ňou začal až vtedy, keď to vyšlo v médiách. Dobre som urobil, že som to dal preveriť, pretože sa tam objavili závažné pochybenia.
Kto zadával podmienky obstarávania?
Pracovník, ktorý mal na starosti verejné obstarávanie.
Viete presne, kto to bol?
Ten tu už nepracuje.
Tá pani tu pracovala 16 rokov a bola dokonca pochválená...
Podľa jej vlastných slov bola pochválená. (Úsmev). Konal som ako každý iný manažér, ktorý by na takomto úrade zistil pochybenia. Malo to dopady aj na ďalších poschodiach, je to citlivá oblasť. Urobil som také opatrenia, aby sa to už nezopakovalo a bolo to mementom pre ostatných.
NKÚ zdieľal na Twitteri článok blogera, ktorý označil premiéra Fica za tichého spoločníka J&T. Ten doslova píše, že „Kým bude pri moci, Slovenské elektrárne podojí cez zákazky vyvoleným, keď skončí v politike, o príjem bude mať postarané ako tichý spoločník v J&T.“ Vy sa s týmto tvrdením stotožňujete?
Musím sa opýtať kolegu, priznám sa, že na Twitteri som dlho nebol.
Kto spravuje ten účet?
Bývalý hovorca Lukáš Jasenec. Toto je ukážka, že vieme zdieľať aj kritické hlasy a nielen pozitívne ohlasy. Možno sa to tam objavilo preto, že téma elektrární bola aktuálna a pracovník, ktorý to má na starosti, to zdieľal, aby bola aj polemika a iné názory. Chceme predstaviť aj nový portál aj Facebook. A priznám sa, tejto téme som sa veľmi nevenoval pri tom zábere práce, ktorý mám a ak to bolo zdieľané, ja si to preverím, ale nemyslím si, že toto by mala byť nosná téma, ktorou by som sa mal zaoberať.
NKÚ má zhruba 250 kontrolórov. Čo je práca obyčajného kontrolóra?
Kontrolóra nemôže robiť hocikto. Musí to byť zdatný človek, ktorý má blízko k právu či ekonómii. Musí mať prax a isté analytické schopnosti. Kontrola je ako stavba domu. Musíte mať projekt, musíte mať víziu, čo idete stavať. A potom sa venujete jednotlivým oblastiam, na ktoré sa treba zamerať. Kontrolór pracuje systémovo a cieľavedome. Táto práca sa môže zdať nudná, ale každý kontrolór musí byť pozorný a musí vedieť, čo chce zistiť.
Z čias vášho pôsobenia v čele SIS sa vám vyčíta, že ste v súvislosti s kauzou Gorila nespravili dostatočnú prácu. Konkrétne ide o zbavenie mlčanlivosti príslušníka SIS Holúbka.
Spravil som všetko, čo mi kompetencie ukladali. SIS má informačné kompetencie, nie vyšetrovacie a ak to zhodnotíte, tak služba podala týchto informácií dosť. Možno, že to uviazlo niekde inde, ale nie je to povinnosť riaditeľa informačnej služby. Ďalej je otázka, ako sa toho kompetentné orgány zhostili. V tom čase malo ministerstvo vnútra informácie a treba zistiť, ako sa k nim postavilo ministerstvo v tom čase.
Po odídení zo SISky ste podnikali. V čom konkrétne?
Chvíľočku som podnikal. Prevádzkoval som lyžiarske stredisko jeden rok.
Ako sa vám darilo?
Myslím, že sa mi darilo. Prevádzkové stredisko sme našli v prachu. Mali sme to ako firma v prenájme. V dedine Mlynky v Slovenskom raji, kde je lyžiarske stredisko, je vyše 500 postelí. Ak by stredisko nefungovalo, všetci prevádzkovatelia by mohli zavrieť svoju prevádzku.
Nebolo to žiadne terno, bola to zodpovedná práca. Prevádzkovať dopravné horské zariadenia nie je jednoduché, robiť revíziu elektroinštálácií a podobných vecí. 22 rokov som šéfoval mechanizačnému stredisku, čiže s mašinami som narábal pol života. Bol som na konci sezóny rád, že sme mali len 9 zranených. Všetci zákazníci boli poistení, mal som vybavenú horskú službu, sanitku a tých 93 dní, ktoré som tam strávil od rána do večera, sa bezpochyby podpíše aj na vašej psychickej pohode.
Čo vás viedlo teda k šéfovaniu NKÚ? V októbri budete mať už 69 rokov...
Každý je taký starý, ako sa cíti. Bola to pre mňa veľká výzva. Ak mi budú dopriate sily, mentálne aj fyzicky sa cítim na to, aby som takýto úrad zvládol. Cítim to ako takú výzvu, že je hodno tu pracovať, vidím svetielko na konci tunela.
Čo je ťažšie – šéfovať SIS alebo NKÚ?
Obidve činnosti sú behom na dlhé trate. Výsledky neprídu za 5 minút. Z hľadiska zodpovednosti je to v SIS-ke náročnejšie. Pretože nesiete priamu zodpovednosť za ľudí, ktorých posielate do terénu.
Ako vyzerá váš pracovný deň?
Ráno vstávam o pol šiestej. O pol siedmej dochádzam do práce, kávu nepijem už od roku 1998 z principiálnych dôvodov, je to forma závislosti. Pijem čaj.
Ako často cestujete domov na východ?
V nepravidelných intervaloch. Prevažne v dvojtýždňovkách, ale ako si to situácia vyžaduje. Doma je doma, ale v Bratislave si lepšie oddýchnem. Doma na mňa nahádžu povinnosti a manuálnu prácu. (Úsmev).
Karol Mitrík
Ing. Karol Mitrík sa narodil 23. októbra 1946 v Spišskej Novej Vsi. Vyštudoval Strednú poľnohospodársku technickú školu v Spišskej Novej Vsi a Agronomickú fakultu Vysokej školy poľnohospodárskej v Nitre. Absolvoval kurz efektívneho manažmentu na City University Bratislava a v Spojených štátoch amerických študoval odbor fungovanie verejnej správy a jej vplyv na vytváranie pracovných miest.
V rokoch 2002 až 2006 poslanec Národnej rady (NR) SR za stranu Slovenskú demokratickú a kresťanskú úniu (SDKÚ) - člen výboru pre verejnú správu, osobitného kontrolného výboru pre kontrolu SIS a výboru pre kontrolu použitia informačno-technických pomôcok. V rokoch 2006 až 2010 poslanec mestského zastupiteľstva v Spišskej Novej Vsi.
V auguste 2010 sa stal Karol Mitrík riaditeľom Slovenskej informačnej služby (SIS), v tejto funkcii pôsobil do mája 2012. Karola Mitríka 20. mája 2015 zvolila Národná rada (NR) SR za predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ). Parlament ho zvolil v tajných voľbách. Sedemročné funkčné obdobie začne Mitríkovi plynúť 21. mája 2015. Za kandidáta na predsedu NKÚ ho navrhol poslanec za SDKÚ-DS Pavol Frešo.