BRATISLAVA - Poslanec Európskeho parlamentu za SMK Pál Csáky sa dnes obrátil listom na ministra školstva Juraja Draxlera pre plánované zmeny v školách s vyučovacím jazykom menšín. Ako Csáky uvádza, ministerstvo školstva plánuje znížiť počet hodín na vyučovanie menšinového jazyka, ktorý je vyučovacím jazykom danej školy a tiež plánuje znížiť počet takzvaných voľne využiteľných hodín, ktoré školy doteraz využívali hlavne na skvalitnenie úrovne vzdelávania vyučovacieho jazyka danej školy.
"Odborníci, pedagógovia a rodičia považujú tento krok za diskrimináciu. Protestujú proti týmto snahám ministerstva a organizovali aj petičnú akciu proti zníženiu počtu hodín na vyučovanie materinského jazyka. Petíciu za tri týždne podpísalo vyše 26-tisíc občanov SR, no ministerstvo školstva ignoruje ich požiadavky," tvrdí poslanec Európskeho parlamentu. Vo svojom liste vyzval ministra školstva na rešpektovanie názoru petičiarov. Csáky si myslí, že jediným riešením akceptovateľným pre národnostné menšiny je zabezpečenie kvalitného výchovno-vzdelávacieho procesu na školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny bez akýchkoľvek reštriktívnych a diskriminačných krokov. Csáky dnes listom informoval o situácii aj podpredsedu Európskej komisie Fransa Timmermansa, ako aj komisára zodpovedného za kultúru a jazykovú rôznorodosť Tibora Navracsicsa.
Na rozdiel počtu vyučovacích hodín materinského jazyka medzi slovenskými a národnostnými školami, ktorý stanovili na základe nového rámcového učebného plánu, upozorňovala v marci aj odborníčka na školstvo za Most-Híd Mária Prékop. "Podľa súčasného učebného plánu máme 21 vyučovacích hodín na prvom stupni a 23 vyučovacích hodín na druhom stupni v materinskom jazyku. V školách s vyučovacím jazykom slovenským je situácia iná. Majú 26 vyučovacích hodín na prvom stupni a 23 vyučovacích hodín na druhom stupni. Študenti menšinových škôl sú teda na prvom stupni, čiže tam, kde si deti osvojujú písanie a čítanie, znevýhodnení,” zdôraznila Prékop. Nový učebný plán podľa nej ďalej stupňuje diskrimináciu. "V školách s vyučovacím jazykom slovenským sa počet vyučovacích hodín na prvom stupni zvýšil z 26 na 31, a na druhom stupni z 23 na 24. V národnostných školách počet vyučovacích hodín v materinskom jazyku zostal nezmenený,” dodala Prékop.
Inovované štátne vzdelávacie programy pre prvý aj druhý stupeň základnej školy budú platiť od 1. septembra tohto roka, teda od začiatku nadchádzajúceho školského roka. Rámcový učebný plán pre základné školy je rozdelený na ročníky. Viac hodín v ňom získali učebné predmety ako slovenský jazyk a literatúra a matematika. Na prvom stupni ZŠ sa opäť zavádza prvouka a žiakom druhého stupňa pribudne napríklad hudobná a výtvarná výchova.