BRATISLAVA - Predseda Národnej rady SR Peter Pellegrini (Smer-SD) dnes otvoril rokovanie 53. schôdze NR SR. Ide o posledné zasadnutie pléna pred letným dovolenkovým obdobím. Zatiaľ 98-bodový program by mali poslanci zvládnuť do 9. júla.
Zamestnávatelia nebudú môcť osobne vykonávať zdravotnú službu
Odborne spôsobilí zamestnávatelia nebudú mať možnosť osobne vykonávať pracovnú zdravotnú službu. Poslanci NR SR dnes neschválili návrh novely zákona o ochrane a rozvoji verejného zdravia, ktorú predložili poslanci SDKÚ-DS a Eugen Jurzyca (SaS). Navrhovanou zmenou by podľa predkladateľov zamestnávatelia aj živnostníci ušetrili peniaze na externej firme alebo vlastnom zamestnancovi, ktorého by museli zamestnať na zabezpečenie pracovnej zdravotnej služby. Tú musí mať zamestnávateľ zabezpečenú od prvého januára.
Podľa návrhu mohol zamestnávateľ, či už je to fyzická osoba alebo štatutár, získať odbornú spôsobilosť po 16-hodinovej odbornej príprave. Zmena sa mala týkať len zamestnancov v prvej a druhej kategórii. Do prvej kategórie sa zaraďujú práce, pri ktorých nie je riziko poškodenia zdravia zamestnanca vplyvom práce a pracovného prostredia. Do druhej kategórie zasa práce, pri ktorých vzhľadom na riziko nie je predpoklad poškodenia zdravia, ale nedá sa vylúčiť nepriaznivá odpoveď organizmu na záťaž faktormi práce a pracovného prostredia.
Opozičná strana navrhovala tiež rozšíriť maximálny počet pracovníkov u zamestnávateľov, ktorí by vykonávali odborné úlohy bezpečnostného technika osobne. A to z 5 na 15 pri zamestnaniach s vyšším rizikom závažného alebo častejšieho poškodenia zdravia, a z 19 na 50 pri zamestnaniach s nižším rizikom poškodenia zdravia.
Na školách sa nebude zavádzať povinná zdravotná výchova
Povinný predmet zdravotná výchova na základných a stredných školách s možnosťou jeho vyučovania už v materských školách primerane veku a schopnostiam dieťaťa sa zavádzať nebude. Plénum NR SR dnes nepodporilo návrh novely školského zákona od poslankyne Evy Horváthovej (OĽaNO), podľa ktorej vyučovanie zdravotnej výchovy kladie dôraz na preventívne a výchovné opatrenia voči vzniku chronických neprenosných ochorení.
"Chronické neprenosné choroby, medzi ktoré patria napríklad ochorenia srdca, pľúc, nádorové ochorenia, cukrovka, obezita, poruchy imunitného systému, alergie a psychické choroby, podľa WHO v roku 2008 zodpovedali za 63 percent úmrtí na celom svete," odkázala Horváthová. Vzhľadom na ešte väčšie množstvo úmrtí v SR súvisiacich s chronickými chorobami sa podľa jej slov javí ako nevyhnutné zvýšiť už od raného veku informovanosť, vzdelávanie a prevenciu v oblasti zdravia.
Od zdravotnej výchovy si teda poslankyňa sľubovala zlepšenie životného štýlu a zdravotného stavu obyvateľov Slovenska a elimináciu výskytu závažných rizikových faktorov vrátane fajčenia, pitia alkoholu, užívania drog, nedostatku pohybu, nesprávnej životosprávy, nadváhy a nadmerného stresu. "Mnohé z chronických neprenosných ochorení sa začínajú už v detskom veku. Čoraz mladšie deti trpia nadváhou a obezitou. Tá má za následok rozvoj ďalších chronických chorôb, ktoré sa neraz začínajú už v detskom veku a v dospelosti sa ďalej zhoršujú. Sme presvedčení, že len cielenou a systematickou výchovou k svojmu zdraviu od detského veku a čo možno najširšou prevenciou môžeme takýto nepriaznivý trend ovplyvniť," argumentovala Horváthová.
V rámci nového predmetu zdravotná výchova sa mali hravou formou podávať informácie o rizikových faktoroch chronických ochorení, pozitívnych vplyvoch správnej výživy, dostatočného príjmu tekutín, pravidelnej a dostatočnej pohybovej aktivity na zdravie, dostatočného odpočinku, či negatívnych vplyvoch nadváhy, fajčenia, alkoholu, drog, nadmerného stresu na vznik a vývoj týchto ochorení. Výučbu predmetu mal vykonávať pedagogický zamestnanec, ktorý má najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, odbornú spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností v zdravotníckom povolaní verejný zdravotník alebo lekár a doplnil si, alebo si v zákonnej lehote doplní kvalifikačné predpoklady v oblasti pedagogiky, psychológie a didaktiky vyučovania predmetu zdravotná výchova.
Učebné osnovy, náplň a učebné materiály nového predmetu mali podľa návrhu pripraviť odborníci z oblasti verejného zdravotníctva, medicíny, pedagogiky a psychológie, a to vo forme vhodnej a zrozumiteľnej pre daný vek tak, aby bola spracovaná celá navrhovaná problematika. Vyučovanie malo byť doplnené praktickými ukážkami, napr. zdravej výživy, vhodného jedálnička, optimálnych relaxačných cvičení, či rôznymi exkurziami, alebo diskusiami s odborníkmi z jednotlivých oblastí.