BRATISLAVA – Premiér Robert Fico považuje vysokoškolské vzdelávanie na Slovensku do roku 1989 za podstatne kvalitnejšie, ako je teraz.
Ak sa podľa neho odstráni ideologický balast, vtedajšie vzdelávanie bolo systémové, učitelia sa venovali učeniu, museli publikovať a venovať sa vedecko-výskumnej činnosti. "Dnes, keď navštívite ktorúkoľvek právnickú fakultu, tak tam vidíte lietajúcich učiteľov, pretože si odučí rýchlo dve hodiny, uteká do svojej advokátskej kancelárie a potom na ďalšiu právnickú fakultu," vyhlásil Fico na tlačovej besede po skončení kontrolného dňa na ministerstve školstva.
Podľa predsedu vlády nie je možné, aby systém vysokoškolského vzdelávania u nás takto fungoval. Tvrdí, že v tomto smere je prvoradou úlohou akreditačnej komisie, aby čistila prostredie od škôl, ktoré nespĺňajú kritéria. "Budem podporovať rozhodnutia tejto komisie, ktoré budú statočné," skonštatoval Fico.
Zároveň priznal, že s ministrom školstva Jurajom Draxlerom diskutovali o jednej vysokej škole, s ktorou má akreditačná komisia problém, pretože nespĺňa elementárne kritériá a nechce, aby pokračovala vo svojej činnosti ďalej. "Komisiu treba podporiť, aby sa nebála takéto rozhodnutia prijímať," vysvetlil premiér. Draxler považuje pre činnosť akreditačnej komisie za podstatné materiálne podmienky. Tie sa podľa vlastných slov snaží zlepšovať. "Do budúca je potrebné, aby komisia mala politickú podporu, prípadne sa dá zlepšiť aj legislatívna podpora, aby fungovala autonómne," podotkol minister. Podľa neho naďalej trvajú diskusie o tom, do akej miery prijímať do komisie ľudí z externého prostredia mimo Slovenska.
Fico s Draxlerom dnes prediskutovali aj ďalšie aktuálne témy v oblasti školstva. V prípade projektu rozširovania kapacity materských škôl, na ktorý vláda vyčlenila desať miliónov eur, Fico prisľúbil, že ak nebude tento peňažný objem dostatočný, bude hľadať ďalšie finančné prostriedky. Predseda vlády považuje ministerstvo školstva za ťažký rezort, no s doterajšou prácou Draxlera je spokojný. Podľa jeho slov má zabezpečenú kontinuitu v riadení a do marca 2016 s ministerstvom naplní všetky očakávané úlohy.
Minister školstva si želá, aby bola situácia v slovenskom školstve pokojná a zvyšoval sa spoločenský status učiteľov. "Pre nás je dôležité, aby sme intenzívne komunikovali s obcou pedagogických i nepedagogických pracovníkov a uistili ich, že majú našu podporu," dodal Draxler.