BRATISLAVA – Projekt diaľničného obchvatu Bratislavy D4, ktorý má byť postavený formou verejno-súkromného partnerstva (PPP), je jeden veľký podvod a tunel, ktorý zadlží budúce generácie. Uviedol to dnes na tlačovej besede predseda opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) a europoslanec Richard Sulík v reakcii na dnešné schválenie PPP projektu slovenskou vládou.
"Vláda dnes schválila PPP projekt na výstavbu diaľnice D4, ktorý nás najbližších 30 rokov má stáť 130 až 150 miliónov eur ročne, to znamená celkom 4 až 4,5 miliardy eur. Toto sú strašidelné peniaze. Je to približne jedna tretina štátneho rozpočtu. My sme presvedčení, že tu ide o veľké plytvanie a celý projekt by sa dal spraviť oveľa lacnejšie," spresnil. Uvažované náklady na výstavbu obchvatu sú podľa neho v hodnote približne 1,3 miliardy eur.
Schválený vládny materiál podľa experta SaS pre dopravu a stavebníctvo Miroslava Ivana javí znaky, že metóda financovania formou PPP bola pri schvaľovaní vládou vyslovene uprednostňovaná. Výstavba D4 by sa mohla podľa neho financovať s použitím eurofondov. "Myslíme si, že zásobník projektov, ktorý vláda má, by sa mal rozšíriť aj o tento projekt. Vláda sa musí postarať o presunutie čo najväčšej časti eurofondov na financovanie ciest, ktoré sú v katastrofálnom stave," doplnil.
Dobrou súťažou by sa podľa Ivana dala vysúťažiť za vybudovanie 64 kilometrov obchvatu D4 aj lepšia cena, ako je 1,3 miliardy eur. "Náš návrh predpokladá presunúť všetky eurofondy, ktoré môžeme, do diaľnic tak, aby sa aj projekt D4 mohol financovať z eurofondov. Projekt diaľnice D4 nachádzajúcej sa v Bratislavskom kraji môžeme z eurofondov financovať na 50 %. To by znamenalo z rozpočtovanej sumy projektu 1,3 miliardy eur zaplatiť 650 miliónov eur zo štátneho rozpočtu SR a toľko isto z eurofondov len počas piatich rokov výstavby D4, čo v prepočte vychádza na 130 miliónov eur ročne. To je toľko, ako je jedna splátka schváleného PPP projektu. Neplatili by sme ju však 30, ale len päť rokov," dodal Ivan.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR však argumentuje tým, že jediná možnosť ako v súčasnosti stavať obchvat Bratislavy, je použitie modelu PPP. Z verejných zdrojov či eurofondov podľa rezortu dopravy nebudú dostatočné financie najbližších sedem rokov. Takzvaný Junckerov balíček je pritom dnes len v úvodných fázach a Slovensko zaradilo projekt D4 a R7 do zoznamu potenciálnych projektov a oznámilo to ešte minulý rok Európskej investičnej banke (EIB).
"V najbližšom období sa uskutočnia aj expertné rokovania, ako by Slovensko mohlo použiť takzvaný Junckerov balíček na tento projekt. Už v samotnej štúdii je identifikovaná potenciálna úspora až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov, vrátane Slovenského investičného holdingu (SIH) a tzv. Junckerovho balíčka," upozornil v utorok (20. 1.) hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.