BRATISLAVA - Trojnásobné predraženia pri verejných obstarávaniach sa podľa KDH objavujú v ďalších rezortoch. Po ministerstve zdravotníctva a školstva to je ministerstvo dopravy.
"Na ministerstve dopravy sa obstarávalo trojnásobne predražene pri výstavbe tunela Žilina,“ vyhlásil vo štvrtok pred novinármi predseda KDH Ján Figeľ.
Poukázal na cenu jedného kilometra tunela Žilina v porovnaní s tunelom Višňové, ktorý je vzdialený len niekoľko kilometrov. "Tá je trojnásobne drahšia ako pri tuneli Višňové. Občania tak celkovo zaplatia viac o 38 miliónov eur," vysvetlil Figeľ. Podľa lídra KDH to ukazuje na systémové nastavenie pri verejných obstarávaniach v réžii Smeru. "Trojnásobné predraženie nie je ničím neštandardným, ale skôr sa stáva pravidlom," dodal Figeľ. Za túto sumu by podľa neho mohol mať každý dôchodca vyšší vianočný dôchodok o 38 eur. "To je sociálna politika vlády Smeru," upozornil predseda KDH.
Kresťanskí demokrati pripomínajú, že nešlo o jediné predražené verejné obstarávanie v rezorte dopravy. Podpredseda KDH Pavol Zajac poukázal na súťaž na zváranie koľají na železniciach. Železnice Slovenskej republiky si objednali v roku 2013 zváranie koľajníc, oproti roku 2011, keď rezort viedol Ján Figeľ, išlo o desaťnásobne vyšší objem prác. "Jednotková cena tej istej firmy TSS Grade vzrástla za vlády Smeru o 30 percent. Prišlo tak k predraženiu o viac ako 2,5 milióna eur,“ povedal Zajac. Zdôraznil, že táto jednotková cena mala byť nižšia, keďže celkové množstvo je oveľa vyššie. "Ide o jasné rozkrádanie štátneho rozpočtu. ŽSR sú dotované zo štátneho rozpočtu,“ konštatoval Zajac. Ministerstvo dopravy a štátne firmy v jeho gescii sa tak podľa neho nijakým spôsobom nevymykajú z nastavenia Smeru. "Smer sa vracia do starých koľají z čias svojej prvej vlády s HZDS a SNS,“ poznamenal podpredseda KDH.
Všetky tieto kauzy by sme podľa kresťanských demokratov nepoznali, nebyť toho, že vláda Ivety Radičovej prijala zákon o povinnom zverejňovaní zmlúv. "Toto povinné zverejňovanie zmlúv v centrálnom registri považujem za najlepší antikorupčný prostriedok," uzavrel Zajac.
Ministerstvo dopravy reaguje: Figeľ porovnáva "hrušky s jablkami"
"Predstavitelia KDH vo svojich vyjadreniach zavádzajú, čo len potvrdzuje nekompetentnosť pána Figeľa v oblasti dopravy," reagoval na ich slová hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Počiatkov rezort Figeľovi odkázal, že porovnáva "hrušky s jablkami", keďže náklady na výstavbu každého tunela závisia aj od konkrétnej geológie a skladby nadložia. Kóňa pritom vysvetlil, že geologické podmienky v lokalite tunela Žilina sú "zásadne odlišné" od podmienok pri tuneli Višňové.
"Pán Figeľ by to mal vedieť, pretože to jasne vyplýva aj zo štátnych expertíz na tieto diaľničné úseky, ktoré boli k dispozícii aj počas jeho pôsobenia na ministerstve dopravy, a ktoré nijako nespochybnil," uviedol hovorca rezortu dopravy. "Keby sme používali túto Figeľovu absurdnú metodiku, tak môžeme tvrdiť, že KDH predražilo tunel Šibenik pri Levoči o 8,3 milióna eur," doplnil.
Kóňa pripomenul, že cena za výstavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou je aj tunel Žilina, je "najnižšou ponukou z verejného obstarávania, ktoré je pod drobnohľadom Európskej komisie, keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov EÚ".
"Rovnako pri ďalšej 'kauze', ktorú dnes vytiahli predstavitelia KDH, platí, že o dodávateľovi rozhodla najnižšia ponuka, pričom cenu stanovila elektronická aukcia. Ak pán Figeľ pozná transparentnejšiu formu ako elektronická aukcia, radi sa necháme poučiť," uzavrel reakciu hovorca ministerstva dopravy.