BRATISLAVA - V Európskej únii (EÚ) sa Smer-SD tvári ako liberálna strana, ktorá na najvyšší piedestál kladie ľudské práva, boj proti akejkoľvek diskriminácii a zároveň doma "na ľudské práva kašle" a presadzuje konzervatívne témy. Na dnešnej spoločnej tlačovej konferencii eurokandidátov SaS to vyhlásil predseda strany Richard Sulík.
"Smer nie je stranou hodnôt, ale lacných populistov, ktorí hrajú na voličov divadlo," tvrdí Lucia Nicholsonová, podľa ktorej Smer-SD v EÚ presadzuje práva homosexuálov, ale na Slovensku ústavné zakotvenie tradičnej rodiny. "Plášť Smeru veľmi rád veje tým smerom, kde fúka vietor," doplnil ju kolega z eurokandidátky SaS Martin Poliačik.
Upozornil, že napríklad Monika Flašíková Beňová v europarlamente podporuje, aby boli deti už na základných školách informované o probléme sexuálneho zneužívania. "Keď sa táto téma dostala na Slovensko, zrazu bolo všetko inak. Mali sme ratifikovať dohovor o ochrane detí pred sexuálnym zneužívaním a sexuálnym vykorisťovaním, mali sme dohovor o odstránení násilia na ženách a domáceho násilia a boja proti nemu. A napriek tomu, že Smer-SD veľmi rád v parlamente využíva ten valec 83 poslancov, tieto témy sa jednoducho nedostali ďalej," tvrdí Poliačik.
"Táto dvojtvárnosť sa prejavuje aj v ekonomickej oblasti. V EÚ slovenskí zástupcovia strany Smer-SD potichu plnia všetky príkazy, nereptajú, keď sa pripravujú napríklad opatrenia v ekologickej oblasti a zároveň doma, pred domácim publikom, Robert Fico na EÚ nadáva," vyhlásil Sulík.
Európska komisia podľa eurokandidáta SaS Jána Oravca pripravila nový návrh, podľa ktorého by do roku 2030 mali firmy znížiť emisie o ďalších 40 percent v porovnaní s rokom 1990. Zároveň by malo dôjsť k zvýšeniu obnoviteľných zdrojov energie na 27 percent.
Takéto opatrenia sa podľa neho stretávajú s kritikou predstaviteľov priemyslu, lebo znižujú konkurencieschopnosť európskych podnikov a zároveň nechránia životné prostredie, keďže EÚ dováža lacnejšie výrobky z krajín, kde takéto regulácie neplatia.
"Predseda vlády, najmä počas prezidentskej kampane, sľuboval, že bude proti týmto návrhom EÚ bojovať, lebo poškodzujú priemysel. Ale všetci piati poslanci za Smer-SD tieto návrhy v europarlamente schválili," zdôraznil Oravec.
"Smer je čistý marketing. Smeráci sa naučili akurát to, že do divadla sa nejde v montérkach a do fabriky sa nechodí v obleku. To je základ ich marketingu. Ale je im úplne jedno, čo kde kvákajú, hlavne aby z toho bol nejaký osobný prospech. Tento oportunizmus nereprezentuje nikto lepšie ako eurokomisár Maroš Šefčovič, ktorý je lídrom kandidátky Smeru," vyhlásil Sulík.
"Ako predstaviteľ komisie, ktorá urobila fatálne chyby v otázke nedodržiavania pravidiel, ktorá roztočila regulačné šialenstvo, nemá hanbu sa stať lídrom kandidátky toho Smeru, ktorý sa ústami Roberta Fica snaží kriticky vymedzovať proti EÚ," uzavrel Sulík.