BRATISLAVA - Lehoty určené na vybavenie sťažností občanov by sa mali výrazne skrátiť, a to zo 60 na 30 pracovných dní. V novele zákona o sťažnostiach to navrhuje poslanec Národnej rady SR Peter Osuský (SaS). Parlament sa jeho iniciatívou bude zaoberať na marcovej schôdzi.
Súčasná 60-dňová lehota platí od roku 2009, Osuský chce teda zákon v tomto pravidle vrátiť do pôvodnej podoby. "Lehota 60 pracovných dní, čiže zhruba tri kalendárne mesiace, sa javí ako neprimerane dlhá," argumentuje člen liberálov. Aktuálne znenie zákona pritom umožňuje predĺžiť základnú lehotu na vybavenie sťažnosti o ďalších 30, teda celkovo na 90 pracovných dní.
Osuský preto žiada, aby na predĺženie lehoty nestačilo len samotné konštatovanie náročnosti prešetrenia sťažnosti, ale aby sťažnosť nebolo možné vybaviť v základnej lehote. Lehota by sa navyše nemala automaticky predlžovať o 30 pracovných dní, ale len o nevyhnutne potrebný čas.
Osuský tiež myslel na vybavovanie opakovaných sťažností, ktoré podľa súčasného zákona majú rovnakú lehotu ako všetky nové. Keďže ide o sťažnosť toho istého sťažovateľa v tej istej veci a neuvádzajú sa v nej nové skutočnosti, podľa Osuského je náročnosť jej vybavenia menšia. Navrhuje preto stanoviť na jej vybavenie lehotu 30 pracovných dní bez možnosti jej predĺženia
V Ústave SR sa píše, že "každý sa môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky".
Zákon o sťažnostiach je jednou zákonom stanovených foriem napĺňania tohto ústavného práva. Osuský je presvedčený, že ak majú mať sťažnosti zmysel, musia byť lehoty na ich vybavenie primerané.