BRATISLAVA - Poslanec NR SR Miroslav Beblavý chce posilniť postavenie klientov finančných inštitúcií. Preto predložil zásadnú pripomienku k novele zákona o bankách. Pomôcť by k tomu mali podľa neho dva nové inštitúty, ktoré prídu vhod vtedy, keď napríklad banka odmietne rešpektovať zákonné práva klientov.
"Cieľom je, aby klient, ktorý nahlási porušenie zákona bankou, za to dostal odškodnenie," uviedol Beblavý.
V súčasnosti podľa Beblavého platí, že porušenie svojich práv klient môže nahlásiť Národnej banke Slovenska (NBS). Tá oznámenie preverí a porušenie môže potrestať pokutou od 3,3 tis eur do 332 tis. eur, ktorá je príjmom štátu.
"Z toho však klient nič nemá. Môže sa síce domáhať náhrady škody na súde, ale táto možnosť nie je pre bežného človeka lákavá vzhľadom na dĺžku konania a náklady právneho zastúpenia," skonštatoval Beblavý.
Prvou zmenou by tak podľa neho malo byť rozšírenie oprávnenia NBS v podobe uloženia povinnosti pre banku "navrátiť veci do pôvodného stavu". Ak by napríklad banka neumožnila klientovi predčasné splatenie bez poplatkov ku konkrétnemu dátumu, hoci by na to mal zákonné právo, po uložení nového opatrenia by klientovi musela umožniť predčasné splatenie bez poplatkov k novému dátumu.
Zároveň navrhuje zavedenie odmeny pre oznamovateľa porušenia zákona. Napríklad ak banka poruší určitú povinnosť, klient o tom informuje NBS a tá uloží pokutu vo výške 3,3 tis. eur, 10 % z nej by mal podľa Beblavého dostať poškodený klient.
Výška odmeny by mala byť obmedzená pevným stropom 10 tis. eur. "Predpokladáme však, že vo väčšine prípadov by oznamovateľom vznikol nárok na omnoho nižšie odmeny. Cieľom návrhu totiž nie je, aby sa na oznamovaní niekto obohacoval, ale aby dostal aspoň nejakú finančnú náhradu," povedal Beblavý. Zavedenie odmeny pre oznamovateľa podľa neho navrhuje v podobnej súvislosti aktuálne aj Protimonopolný úrad SR v novele zákona o ochrane hospodárskej súťaže.