BRATISLAVA – Výstavba druhej súkromnej cesty na Slovensku by sa mala začať ešte do konca roku 2015. Ide o časť diaľnice D4 od Jaroviec po Raču, ktorá bude tvoriť obchvat Bratislavy a časť nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7 smerom z Bratislavy na juh krajiny.
Tieto úseky by sa mali stavať ako takzvaný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).
"Predpokladáme, že do konca roku 2015 by sa mohol tento projekt začať," uviedol šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Aby sa tak stalo, musia sa však podľa neho spraviť analýzy. "Musí byť jednoznačne preukázané, že je to výhodnejšia forma financovania ako cez štátny rozpočet," zdôraznil Počiatek.
Okrem analýzy uskutočniteľnosti potrebuje rezort aj poradcu, či už právneho, alebo ekonomického. Podľa odhadov by si mali stavebné náklady na úseky ciest vyžiadať 1,3 miliardy eur. K tomu však ešte treba pripočítať sumy na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity spojené s projektom.
Doteraz na Slovensku funguje jeden PPP projekt. Ide o rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Cestu postavila, spravuje a udržuje spoločnosť Granvia, za čo jej štát platí ročné splátky. V súčasnosti sa pohybujú na úrovni približne 130 miliónov eur.
Projekt sa uzavrel počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a pripravovali sa aj ďalšie dva PPP projekty - úseky diaľnice D1 od Žiliny smerom do Košíc. Vtedajšou opozíciou boli označované za predražené a po nástupe vlády Ivety Radičovej boli zrušené. V súčasnosti sa už niektoré z týchto úsekov stavajú a financujú z eurofondov.