BRATISLAVA - Poslanci vládneho Smeru-SD dnes zablokovali rokovanie mimoriadneho školského výboru o nových školských osnovách. Opozícia považuje ich neúčasť na výbore, ktorý tak nebol uznášaniaschopný, za vedomú obštrukciu a aroganciu moci.
Podľa poslanca SDKÚ-DS Miroslava Beblavého sú poslanci Smeru-SD v budove parlamentu a nič také zásadné nerobia. "Takže je to jasná a zjavná demonštrácia moci, ktorá využíva naozaj to, že pán poslanec Fronc je práceneschopný a že bez neho nie je výbor uznášaniaschopný," povedal. Považuje to za dobre vykalkulovaný ťah na znefunkčnenie mimoriadneho výboru. "Keď už sa Smer bojí aj toho, aby s nami minister Čaplovič diskutoval o zmenách v školských osnovách, tak to hovorí, že buď nemá dôveru vo svojho ministra, alebo nemá dôveru v obsah svojej politiky, pretože inak si to vysvetliť neviem," doplnil Beblavý.
Nezaradenú poslankyňu Janu Žitňanskú prekvapuje, že práve na takejto téme potrebovali demonštrovať silu. Pripomenula, že návrh štátneho vzdelávacieho programu zo strany ministerstva sa stretáva s nesúhlasom zo strany pedagógov. "Zjavne sa boja tej diskusie. To znamená, že asi ten nimi navrhovaný štátny vzdelávací program nie je úplne v prospech pedagógov a zvyšovania kvality vzdelávania. Boja sa tej diskusie, lebo by to mohlo byť povedané na plné ústa na pôde parlamentu," dodala Žitňanská.
Opozícia zvolala dnešný mimoriadny výbor, aby si od ministra školstva Dušana Čaploviča vypočula vysvetlenie, prečo chce zásadne meniť celú školskú reformu vrátane obsahu osnov bez hĺbkového vyhodnotenia jej výsledkov. Na dnešnom výbore sa zišlo len päť opozičných poslancov a jeho predseda Mojmír Mamojka (Smer-SD), takže výbor nebol uznášaniaschopný. Ministra Čaploviča zastupoval štátny tajomník Štefan Chudoba. Výbor sa opäť k vzdelávacím programom zíde v auguste.
Podľa opozície zverejnené návrhy zmien v Štátnom vzdelávacom programe pre materské školy a základné školy prvého a druhého stupňa vyvolávajú znepokojenie a množstvo otáznikov. "Ako je možné zrušiť povinnú angličtinu napriek sľubom ministra Čaploviča, že ju zachová, a napriek tomu, že je zakotvená priamo v zákone?" pýtajú sa poslanci ministra. Nepáči sa im ani to, že minister chce obmedziť slobodu škôl a učiteľov brutálnym znížením počtu hodín, o ktorých môžu rozhodovať samotné školy. Zaujíma ich, prečo si minister myslí, že zvýši kvalitu vyučovania prírodných vied zvýšením počtu hodín, ak už dnes máme v tejto oblasti takmer o 50 percent väčšiu časovú dotáciu ako iné európske krajiny a na výsledkoch sa to neprejavuje. Zároveň sa ho chcú spýtať, či je prípustné zásadne meniť celú školskú reformu vrátane obsahu osnov bez hĺbkového vyhodnotenia jej výsledkov len s argumentom, že tak politicky rozhodla vláda vo svojom programe.
Štátny pedagogický ústav predložil na verejnú diskusiu návrhy inovovaných štátnych vzdelávacích programov pre materské školy, prvý a druhý stupeň základných škôl. Podstatnou zmenou je opätovné rozloženie učiva do ročníkov. Na prvom stupni ZŠ sa má zvýšiť počet hodín pre materinský jazyk. Školy si môžu zvoliť prvý cudzí jazyk z výberu šiestich jazykov, druhý cudzí jazyk sa stáva voliteľným. Relatívne nové zastúpenie má na prvom stupni prvouka, na ktorú nadväzuje prírodoveda a vlastiveda. Má sa zvýšiť počet hodín matematiky, informatiky, prírodovedných predmetov a pracovného vyučovania spolu s výtvarnou a hudobnou výchovou.