BRATISLAVA – Deň odovzdávania vysvedčení je tu! Pri tejto príležitosti sme zisťovali, akí študenti boli naši poslanci. Kto bol flákač a kto sa učil na samé jednotky? Ktorý politik dostal pokarhanie za spievanie v angličtine a ktorý jazdil počas školy na traktore? Čítajte ďalej.
Ľuboš Blaha – Smer-SD
Študent: flákač na základnej, bohém na strednej
Obľúbené predmety: filozofia, politológia
Neobľúbené predmety: biológia, fyzika
„Na základnej škole som školu dosť flákal. Bol som vo výberovej matematickej triede, ktorá bola plná „šprtov“ a mňa vtedy ďaleko viac zaujímali iné veci, či už metal, futbal, čítanie Foglaroviek a tak. Škola bola pre mňa doslova utrpením. Na základke som bol teda skôr lajdák. Ale na gymnáziu ma chytili humanitne vedy, najmä filozofia a škola ma začala baviť.
Stále ešte prevládala skôr zábava, na strednú spomínam ako na bohémske časy, dosť sme sa s partiou navyvádzali, založili sme metalovú kapelu, trávili čas v krčmách, angažovali sme sa v antife, v parku sme hrávali na gitarách. Škola bola skôr nutné zlo. Ale odkedy som prišiel na vysokú školu, úplne som sa „zažral“ do štúdia filozofie a politickej teórie. Filozofia je veľmi špecifický druh štúdia. Ak vás nebaví, nemá zmysel ju študovať.“
Správanie: Hrozila mi dvojka za pankáčstvo a blicovanie
„Dvojka zo správania mi tuším niekoľkokrát hrozila, ale pokiaľ si pamätám, nikdy som ju nedostal. Na strednej sme fakt dosť vyvádzali, chodili sme oblečení ako pankáči, vyrušovali sme, blicovali sme, cez prestávky sme fajčili na školských záchodoch a podobne. Ale keď sa nad tým dnes zamyslím, náš najväčší prehrešok bol, že sme chceli viac slobody.“
Magda Vášáryová – SDKÚ-DS
Študentka: učiteľské dieťa
Obľúbené predmety: fyzika, chémia, matematika
Neobľúbený predmet: dejepis
„Obaja moji rodičia boli učitelia, takže moje vysvedčenie ich vôbec nezaujímalo. Niekedy v polovici augusta si spomenuli, že som vôbec nejaké vysvedčenie dostala. Bola som čistá jednotkárka, ale žiadne darčeky som za známky nedostávala. Študovala som na najťažšom matematickom gymnáziu a takisto som aj z matematiky maturovala. Nemala som rada dejepis, museli sme sa totiž učiť dejiny komunizmu, ktoré boli úplným protikladom k tomu, k čomu ma viedol otec. Ten po rokoch spod uhlia vykopal zakázané knihy. Prečítala som celú jeho knižnicu a aj tú školskú, doslova som ležala v knihách.“
Správanie: Pokarhanie za naháňačku v deň pohrebu Zápotockého
„Pokarhanie dostala najprv moja sestra, keď sa smiala počas Stalinovho pohrebu. Ja zase za to, že som sa naháňala okolo pomyselnej truhly Zápotockého v deň jeho pohrebu.“
Alojz Hlina – nezaradený
Študent: rekordér
Obľúbené predmety: dejepis, jazda na traktore
Neobľúbené predmety: matematika, gramatika
„V škole som bol tak voľakde v strede. Na strednej to bolo o puberte, dosť sme provokovali. Mal som ale výhodu, že som sa vedel dosť rýchlo naučiť a potom som mal dosť času na činnosti, ktorým sa každý správny pubertiak venuje. Chodiť do školy ma bavilo, ale priznávam, že aj kvôli prestávkam a aktivitám po vyučovaní. Na Vysokej škole poľnohospodárskej v Nitre som urobil rekord, ktorý je možno ešte aj dnes platný - v jeden deň som urobil štyri skúšky.
Medzi moje obľúbené predmety patril dejepis, ale i odborné predmety, napr. stroje a zariadenia, v rámci ktorých sme mali takú prax ako jazda na traktore. Mimochodom, bol som jeden z mála študentov, ktorý vedel cúvať s dvojnápravovou vlečkou. Neobľúbené predmety boli matematika, ale aj slovenčina v časti gramatika. Keď sme písali sloh, tak som mal vždy známku 1/5. Jednotku za sloh, päťku za pravopisné chyby.“
Správanie: Pomstili sa mi trojkou z telesnej
„Na strednej škole som mal pokarhania, dokonca mi hrozila dvojka zo správania, no nakoniec mi ju nedali, lebo by som nedostal sociálne štipendium. Avšak treba povedať, že vtedajší zástupca riaditeľa bol absolútny postrach školy a ak sa mu niekto znepáčil, tak mu urobil peklo. Mne sa neskôr vypomstil aspoň tak, že mi dal trojku z telesnej výchovy, ktorú ma učil, kvôli čomu som neskôr nedostal prospechové štipendium.“
Jana Žitňanská – nezaradená
Študentka: ukecaná
Neobľúbené predmety: matematika, fyzika, chémia
„Keďže som s rodičmi strávila počas detstva 6 rokov v Alžírsku, okrem domácej školy som absolvovala štúdium aj na francúzskej škole. Do školy som chodila v zásade rada, najmä kvôli spolužiakom. Učenie mi nerobilo nikdy väčšie problémy a tak ako aj v našej škole, tak aj vo francúzskej som mala dobré známky. Na základnej čisté jednotky a na francúzskej som patrila k tým lepším. Matematika, fyzika a chémia nepatrili na strednej škole medzi moje silné stránky, tak tam prišli dvojky – dodnes mám rešpekt pred integrálmi a neviem fyzikálne vysvetliť, prečo kožuch hreje :)“
Správanie: Zhoršená známka za rozprávanie
„Práve v tej francúzskej škole som dostala horšiu známku kvôli tomu, že so spolužiakmi sme si nie vždy stihli všetko povedať počas prestávok a potrebovali si to dopovedať aj počas hodiny... :)“
Jozef Viskupič – OĽaNO
Študent: rebel
Obľúbené predmety: dejepis, literatúra
Neobľúbený predmet: nemal
„Štúdium som zvládal bez problémov, školu som mal rád a učil som sa vždy na samé jednotky. Nemal som neobľúbený predmet, nepáčilo sa mi však, že sa išlo vždy len po povrchu. Keby na nás naložili viac, neuškodilo by nám to. Zároveň som mal šťastie na pedagógov, ktorí boli podnetní. Najmä učiteľ literatúry, nemusel nás nútiť čítať, povinnú literatúru sme čítali sami od seba.“
Správanie: Pokarhanie dostal za spev v angličtine
„Asi trikrát som dostal pokarhanie. Raz som vyhlásil, že policajti sú darmožráči, ďalší raz sme sa hrali na partizánov a Nemcov, ja som bol Nemec. Tretí raz som dostal pokarhanie za to, že sme so spolužiakom v roku 1988 spievali po anglicky. Hrozila mi dvojka zo správania, ale vďaka tomu, že som mal výborné študijné výsledky a školu som reprezentoval na olympiádach, k zhoršeniu známky nakoniec nedošlo.“
Ivan Švejna – Most-Híd
Študent: introvert
Obľúbený predmet: matematika
Neobľúbené predmety: hudobná výchova, literatúra
„Bol som v podstate jednotkár, môj priemer sa pohyboval okolo 1,5. Zúčastňoval som sa na matematických olympiádach, ale zároveň som kurizoval dievčatám, aby mi pomohli s úlohami. Nemám hudobný sluch a takisto nie som veľmi literárny typ. Som skôr introvert, na počítanie, čísla a reálny život – najskôr rozmýšľam hlavou, až potom prichádzajú emócie. V správaní som nebol vzorom. Rád som robil diskotéky, športoval, keď bola možnosť neprísť na prednášky, tak som neprišiel.“