BRATISLAVA - Poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý chce, aby parlament požiadal vládu o predloženie konečnej verzie správy o stave školstva do 15. októbra. Mala by obsahovať zapracované pripomienky z verejnej diskusie a chce, aby v nej boli aj konkrétne záväzky tejto vlády do roku 2016.
Za čistú science fiction označil poslanec návrhy v správe o stave školstva, ktoré neobsahujú žiadne finančné vyčíslenie. Spomenul napríklad povinné škôlky pre štvorročné deti, kde absolútne chýba údaj, koľko by to stálo. V správe je podľa neho veľa zaujímavých vecí, ale pokiaľ nie je vyčíslené, koľko by to stálo, tak je jasné, že nebola žiadna diskusia s ministerstvom financií.
Kritizoval hlavne to, že návrh je absolútne nezáväzný, keďže vláda ho len zobrala na vedomie. "Vláda sama tento dokument označila za dokument, ktorý je v podstate len zhrnutím, a takou ako keby informáciou nepodstatného charakteru pre parlament," dodal. Za dva najväčšie problémy správy označil návrh na zavedenie spádovej školy a zmenu, podľa ktorej by mal riaditeľa školy menovať zriaďovateľ.
Na verejnosť podľa neho pôsobí demoralizujúco, ak je svedkom mrhania peňazí. Spomenul, že na národné projekty rezortu ide dohromady asi 200 miliónov eur, kde sa podľa neho mrhajú peniaze napríklad len na nájmy priestorov.
Richard Vašečka z OĽaNO má pocit, že Čaplovičova správa je dobrý analytický materiál. "Ale chýba mu vízia a odvaha," dodal Vašečka, ktorý vystúpil za poslanecký klub OĽaNO. Ministra povzbudil k odvahe robiť rozhodnutia, ktoré ponesú aj politické riziko, ale pomôžu deťom a učiteľom.
Vašečka: Sledujem posun mentality, že štát vie zariadiť veci lepšie
Školstvo nie je vec či systém, ale sú to ľudia. Preto s obavami sledujem posun mentality v tom, že štát vie a môže zariadiť veci lepšie. Počas dnešnej rozpravy k správe o stave školstva to vyhlásil poslanec OĽaNO Richard Vašečka, ktorý je sám učiteľ.
"Dostáva sa to do polohy, že podozriví sú rodičia a treba na nich dohliadať. Prioritou je však to, aby o svojich deťoch rozhodovali rodičia," apeloval poslanec. On sám sa prihovára za domáce vzdelávanie. "Nemuselo by to byť v pozícii, že štát rodičom láskavo dovolí, že môžu. V prvom rade by to malo byť rozhodnutie na strane rodičov," myslí si.
Vašečka priznáva, že za najťažšiu časť svojej pedagogickej praxe považuje porady, ktoré sú najmä o štatistických hláseniach. "Školstvo je ale o ľuďoch, nie číslach," tvrdí. Poslanec tu upozornil, že do školstva ide veľa peňazí, ale množstvo z nich sa použije na administratívu a "vyškrtávanie prázdnych kolóniek".
Samotnú správu o stave školstva z dielne ministra Dušana Čaploviča (Smer-SD) označil za dobrý analytický dokument, ktorému však chýba vízia a odvaha. "Mám obavy, že pri pokračovaní v súčasnom systéme, ktorý smeruje ku kolapsu, nebudeme vytýčené strategické ciele dosahovať," dodal.
Pavol Goga (Smer-SD) však dlhodobejšiu víziu v správe vidí. "Hľadáme možnosti, ako diskutovať," vysvetlil. Anton Martvoň (Smer-SD) je presvedčený, že správa odráža kvalitu ako takú. "Nemám vedomosť, že za vlády Ivety Radičovej by prišiel niekto s takouto správou, akoby sa trošku báli diskutovať," odkázal opozícii.