BRATISLAVA - Kancelária Národnej rady SR podľa predsedu parlamentu Pavla Pašku pokračuje v racionalizácii nákladov a využívania peňazí, znižuje sa rozpočet a kancelária znižuje aj počty zamestnancov.
"Už v období rokov 2006 - 2010 sme výrazne znížili počet administratívnych pracovníkov, myslím, že to bolo cez 80 ľudí. Momentálne takisto prebieha výrazná zmena počtu. Jednak, bohužiaľ, nie že by ma to tešilo, odchádzajú ľudia, ktorí sú v dôchodkovom veku a postupne sa snažíme optimalizovať najmä ten servis okolo poslancov z pohľadu fungovania kancelárie tak, aby sme eliminovali všetky náklady," uviedol Paška.
Predseda parlamentu zároveň zdôrazňuje, že národná rada nie je firma, ale organizmus, ktorý má veľmi špecifickú činnosť a všetky peniaze sú rozpočtované tak, aby "ten obraz a funkčnosť boli zachované". Štruktúra rozpočtu je podľa Pašku presne špecifikovaná, vychádza z obligatórnych a nevyhnutných nákladov ako sú mzdy, ostatné náhrady, zabezpečenie chodu kancelárie a všetky ostatné činnosti ako reprezentácia a zahraničné vzťahy. "To nie je fabrika s výrobným procesom, kde ste manažérom a od vstupov ste schopní ovplyvňovať konečný výstup a konfigurovať rozdiel medzi vstupmi a nákladmi," konštatoval predseda národnej rady.
Paška zároveň odmieta výhrady bývalého šéfa parlamentu Richarda Sulíka, podľa ktorého sa v súčasnosti dbá na finančnú disciplínu menej a náklady na prevádzku národnej rady sa zvýšia. "Asi najväčším problémom pána Sulíka bolo, že si pomýlil túto rozpočtovú organizáciu s firmou, a preto aj boli výrazným spôsobom znehodnotené, respektíve poškodené niektoré špecifické činnosti, ktoré demokratický parlament všade vo svete má. Rozpočet je postavený na základe vašej činnosti a nevyhnutných nákladov na jej pokrytie. Ak sa začnete hrať na manažéra a strihať, tak idete do oblastí, ktoré začínajú odpadávať z mozaiky uceleného obrazu fungovania demokratického parlamentu," vysvetlil Paška.
Kancelária národnej rady podľa návrhu štátneho rozpočtu bude v roku 2013 hospodáriť s rozpočtom 24,2 mil. eur, čo je v porovnaní s rokom 2012 menej o 1,23 mil. eur, t. j. 4,83 %. Pokles spôsobilo najmä nerozpočtovanie prostriedkov, ktoré boli v minulom roku určené na predčasné voľby do Národnej rady SR ako aj zohľadnením 10 % medziročného poklesu výdavkov na tovary a služby. Objem osobných výdavkov sa na rok 2013 rozpočtuje na úrovni 15,7 mil. eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2012 predstavuje nárast o 457-tis. eur (2,99 %).
V rámci osobných výdavkov je zabezpečený nárast v súvislosti s prevádzkou Bratislavského hradu. Výdavky na tovary a služby v objeme 7,99 mil. eur klesajú oproti roku 2012 o 863-tis. eur, čo predstavuje pokles o 9,75 %. Kapitálové výdavky sú na úrovni schváleného rozpočtu na rok 2012 v objeme 332-tis. eur a budú použité na nákup softvéru, doplnenie výpočtovej techniky, rozšírenie informačných systémov o Systém na sledovanie legislatívneho procesu, prepis rozpravy zo schôdzí NR SR, ekonomicko-personálny informačný systém a bežnú obmenu zastaraných a nefunkčných strojov a zariadení.