POPRAD - Minister školstva Dušan Čaplovič dnes v Poprade rokoval so zástupcami cirkevných škôl, predovšetkým o ich začlenení do spoločnosti.
„Cirkevné školy sú veľmi dôležitý a významný fenomén pre našu spoločnosť a aj z toho dôvodu som sem prišiel, lebo je to ten najpríkladnejší trojuholník práce medzi rodičom, dieťaťom a učiteľom,“ konštatoval Čaplovič.
Minister chce, aby pri ďalších návrhoch zákonov cirkevné školstvo malo svojich zástupcov, ktorí budú spolupracovať pri legislatívnych zámeroch a pri príprave noviel zákonov v oblasti školstva. „Je to kvôli tomu, aby sme aj tie ich prezentované problémy, postrehy a boľačky vedeli nejakým spôsobom dostať do zákona,“ upozornil Čaplovič. Cirkevné školy podľa neho patria podľa dosiahnutých výsledkov k tým školám, ktoré v rámci vzdelávacieho procesu svietia a môžu byť príkladom aj pre iné školy.
Minister so zástupcami cirkevných škôl hovoril najmä o vzťahoch medzi zriaďovateľmi terénnych škôl a školských zariadení, to sú predovšetkým samosprávy, a zriaďovateľmi cirkevných škôl. „Najmä sa to týka financovania, lebo to je najväčšia achillova päta. Situácia je teraz taká, že tých 88% je maximum, čo môžu dostať zo 100%-ného príspevku, ktorý sa dáva na verejné školy,“ objasnil Čaplovič. Jeho cieľom do budúcnosti je zrovnoprávniť cirkevné školy s verejnými a súkromné školy oddeliť ako osobitnú súčasť. „Veľmi často sa mnohé súkromné školy skrývali za cirkevné školy. Na to však v budúcnosti budem potrebovať zdroje,“ zdôvodnil minister.
Cirkevné školy tvrdia, že samosprávni zriaďovatelia škôl sú nadradení nad cirkevnými zriaďovateľmi. „V mnohých veciach rozhodujú o našich právach, napr. keď mesto alebo obec rozhoduje o tom, či nám dovolí zriadiť nejaké zariadenie,“ vysvetľuje hovorca subkomisie pre katolícke školy pri Konferencii biskupov Slovenska Augustín Hriadel. V zákone č. 184/2009 o odbornom školstve dostal Vyšší územný celok (VÚC) aj právomoc rozhodovať o otvorení prvých tried stredných škôl, odborných učilíšť, ale aj gymnázií. „Sme vlastne v područí zriaďovateľov samosprávnych, čiže buď VÚC alebo miest a obcí. To je to najbolestivejšie, čo nás trápi, niektoré mestá a obce zneužívajú svoje postavenie a my sme tým pádom diskriminovaní oproti podobným zariadeniam, ktorých zriaďovateľom je obec, resp. VÚC,“ vysvetľuje Hriadel.
Cirkevné školy podľa neho okrem toho už dlhšie bojujú, aby finančné prostriedky pre ich zriaďovateľov nešli cez samosprávy, ale priamo prostredníctvom ministerstva školstva pre jednotlivé cirkevné subjekty. „Či už cez cirkevných zriaďovateľov, alebo priamo na jednotlivé zariadenia, či už materské školy, centrá voľného času, jedálne a pod.“ dodal Hriadel. Cirkevné školy tvoria v súčasnosti asi 6% zo všetkých slovenských škôl, čo je okolo 245 škôl. Školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti cirkvi je ešte viac.