BRATISLAVA - Dokončením rozpravy k vládnemu návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch (IDS) v cestnej doprave v druhom čítaní sa začal piaty deň 7. schôdze Národnej rady SR. Poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO) predložil viaceré pozmeňovacie návrhy, napríklad na spresnenie využitia inteligentných dopravných systémov, ako aj subjektov, ktoré by mali poskytovať dopravné informácie plánovanému Národnému dopravnému informačnému centru (NDIC).
Žiadal, aby sa tieto informácie v budúcnosti nemohli používať na výber mýta pre osobné autá do 3,5 tony a aby centrum prevádzkoval štát alebo subjekt založený štátom. Viskupič povedal, že ak tieto návrhy prejdú pri hlasovaní, môže byť návrh zákona používaný v domácom právnom systéme. Poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) označil pozmeňovacie návrhy za účelové a trvá na tom, že návrh zákona treba z rokovania parlamentu stiahnuť.
Minister dopravy Ján Počiatek v záverečnom vystúpení vyhlásil, že tento zákon nezavádza mýto pre osobné autá. "Našou ambíciou nikdy nebolo cez tento zákon zaviesť mýto," dodal. Zároveň uviedol, že nemá problém pozmeňovacie návrhy Viskupiča podporiť. Zavádzanie inteligentných dopravných systémov je podľa ministra potrebné, ale kedy a ako, je otázka rozpočtových možností. "V tomto ani budúcom roku na to žiadnych 150 mil. eur nepôjde," ubezpečil Počiatek. Pripomenul však, že Slovensko je povinné prevziať európsku smernicu o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave.
Hlavným zámerom zákona o IDS, ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy. Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie. Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.
Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. To je podľa rezortu dopravy len hrubý maximálny rámec, že by to mohlo približne toľko stáť. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní dopravného servisu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020.
Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania. Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady. Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka. Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.