BRATISLAVA - Hoci ministerstvo obrany rokuje o možnostiach budúceho nákupu dopravných lietadiel, momentálne s takouto investíciou vôbec nepočíta.
"Nie je to otázka dňa ani roka, nemáme na to prostriedky. Chcem však povedať, že som našiel písomné doklady o tom, že rokovali aj minulé vlády," povedal po rokovaní vlády šéf rezortu obrany Martin Glváč (Smer-SD).
Rokovania sa podľa neho uskutočnili na žiadosť talianskej spoločnosti Alenia Aeronautica, ktorá v roku 2008 zvíťazila vo verejnej obchodnej súťaži na dodanie dopravných lietadiel. Glváč sa na rokovaniach nezúčastnil. "Zahraničný subjekt sa len informoval, v akom je to štádiu a my sme povedali, že vzhľadom na finančné prostriedky, realizácia neprichádza v najbližšom období do úvahy," priblížil minister. V súčasnosti preto nevedel povedať ani to, či by sa v budúcnosti takýto nákup mohol realizovať v spolupráci s rezortom vnútra.
Ministerstvo obrany pritom podľa Glváča dopravné lietadlá potrebuje. Rovnako však aj iné druhy vojenskej techniky. "Musia aj ozbrojené sily vyšpecifikovať, čo bude najnutnejšie a čo treba riešiť. Spartany dnes nie sú tým najdôležitejším, čo potrebujeme," podčiarkol.
S názorom, že rezort dopravné lietadlá potrebuje, sa stotožňuje aj exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Podľa neho však žiadne oficiálne rokovania o takomto nákupe počas jeho pôsobenia neprebehli. "Vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu by som minimálne na dva-tri roky tieto úvahy odložil. Nepochybujem o tom, že dopravné lietadlá potrebujeme, ale môže sa stať, že budeme mať lietadlá a nebudeme mať peniaze na palivo," zdôraznil exminister.
Talianske lietadlá C-27J Spartan boli vybrané v rámci tendra v roku 2008. Súťažné podklady si vtedy prebrali aj firmy Lockheed Martin a Boeing z USA a EADS Casa zo Španielska. O výmene dopravných lietadiel sa začalo diskutovať po havárii armádneho An-24 pri maďarskej obci Hejce v januári 2006.