BRATISLAVA – Nové vedenie rezortu školstva podľa poslanca Martina Poliačika (SaS) neuznáva slobodu v rozhodovaní. Poukazuje na príklad šesťročného gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Experiment so šesťročným štúdiom trval 17 rokov.
Podľa Poliačika sa zistilo, že štúdium, učitelia, odchovanci aj postupy sú dobré, ale takéto štúdium nemá oporu v zákone. Štátny pedagogický ústav preto navrhol jeho ukončenie, čo rezort školstva akceptoval. „Ide sa opäť uniformovať celý študijný program pre celé Slovensko – čokoľvek, čo je invenčné, nové alebo moderné, sa zadupáva,“ kritizoval Poliačik.
Podľa poslanca budú musieť byť všetci rovnakí a učiť rovnako. „To, čo platilo v sedemdesiatych, možno osemdesiatych rokoch minulého storočia sa prostredníctvom prestarnutých úradníkov na ministerstve školstva vracia do reality,“ vyhlásil. Ľudia, ktorými sa minister Dušan Čaplovič obklopil a kroky, ktoré chystá, budú podľa Poliačika najväčšou ranou modernizácii slovenského školstva. Poliačik si myslí, že zmeny môžu smerovať k normalizačným metódam 70. rokov minulého storočia.
Poliačik s poslancom Andrejom Hrnčiarom (Most-Híd) preto predkladajú novelu školského zákona, aby sa sústava stredných škôl na Slovensku doplnila o šesťročné gymnáziá. Argumentujú tým, že sa tam vzdelávajú nadaní žiaci.
Do osemročných gymnázií sa robí nábor v základných školách a deti tam prechádzajú bez prijímacích skúšok, „naopak, na šesťročné gymnázium v Martine deti prechádzali veľkým sitom, robili náročné prijímačky zo šiestich predmetov – čiže naozaj tam išli študovať len veľmi nadané deti,“ argumentoval Hrnčiar, ktorý je primátorom Martina. Podľa jeho slov je o takéto štúdium dopyt. Šesťročné gymnáziá boli na Slovensku štyri – tri ukončili svoju činnosť po novelizácii zákona v roku 2008, martinské fungovalo na výnimku, ktorú už ministerstvo nechce predĺžiť.
Ministerstvo školstva považuje návrh opozičných poslancov za nekoncepčný. "Nie je koncepčným zámerom ministerstva školstva rozširovať alebo meniť dĺžku vzdelávania v gymnáziách. Za prioritné vzdelávanie v gymnáziách považujeme vzdelávanie žiakov v štvorročnom vzdelávacom programe," povedal v pondelok hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák. Päťročné programy na gymnáziách považuje za špecifické, keďže ide o bilingválne štúdium a väčšinou je toto štúdium zriadené na základe medzinárodných dohôd v spolupráci so zahraničným partnerom.
Kaliňák sa odvoláva na Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike (Milénium) na najbližších 15 až 20 rokov, ktorý schválila vláda ešte v roku 2001. V dokumente sa podľa neho konštatuje, že viacročné gymnáziá podľa názoru komisie expertov OECD segregujú žiakov, negatívne ovplyvňujú kvalitu vzdelávania v základných školách, menia postavenie stredného odborného školstva a majú negatívny dopad na kvalitu vzdelávacieho systému ako celku.
"Preto ministerstvo školstva pristúpilo k postupnej redukcii výkonov v osemročnom vzdelávacom programe v gymnáziu, čo je legislatívne stanovené v školskom zákone," argumentoval Kaliňák. Na základe výsledkov externých meraní sa nepreukázali výraznejšie rozdiely vo výsledkoch medzi žiakmi štvorročných alebo osemročných gymnázií.