BRATISLAVA - Predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda a líder najsilnejšej opozičnej strany Smer-SD Robert Fico vedú v rebríčku politikov, ktorí občanom najviac sľúbili a potom svoj sľub nesplnili.
Vyplýva to z telefonického prieskumu agentúry WakeUp, ktorý urobila od 1. do 9. decembra 2011 na reprezentatívnej vzorke 1 212 respondentov starších ako 18 rokov. Hlavnými premennými vo výberovom súbore bolo územie Slovenskej republiky členené na kraje, veľkosť sídiel, vek a pohlavie.
Respondenti odpovedali na otázku: "Ktorý zo súčasných politikov vám najviac sľúbil a potom svoj sľub nesplnil?". Mikuláša Dzurindu takto hodnotilo celkovo 18,56 percenta respondentov, Roberta Fica 17,33 percenta opýtaných. Nasleduje Iveta Radičová, ktorá podľa 10,81 percenta respondentov najviac sľúbila a potom svoj sľub nesplnila. Richard Sulík sa umiestnil na štvrtom mieste so ziskom 10,31 percenta opýtaných. Viac ako jedno percento respondentov sklamali v plnení svojich sľubov Ivan Mikloš (3,30 %), Vladimír Mečiar (3,05 %) a Ján Slota (1,24 %). Odpovedať nevedelo 13,28 % opýtaných a odpoveď "všetci" uviedlo 11,72 % respondentov.
Následne sa agentúra WakeUp v prieskume pýtala: "Ktorý zo súčasných politikov nielen sľúbil, ale aj splnil svoje sľuby a zvýšil tak kvalitu vášho života?". Robert Fico získal najväčšiu dôveru opýtaných, vyjadrilo sa pre neho 22,19 percenta respondentov. Za ním sa s veľkým odstupom umiestnila Iveta Radičová, ktorú v telefonickom prieskume podporilo 10,64 percenta opýtaných. Nasleduje Béla Bugár s 3,8 percentami; 3,71 percenta dostal Richard Sulík a nad hranicou jedného percenta sa umiestnili ešte Igor Matovič (2,15 %), Ivan Mikloš (1,9 %) a Mikuláš Dzurinda (1,82 %). S odpoveďou "nikto" sa stotožňuje 32,59 percenta respondentov a nevedelo odpovedať 12,38 percenta všetkých opýtaných.
Agentúra WakeUp je novovzniknutou obchodnou značkou slovenskej spoločnosti CreditCall. Tá pôsobí v privátnom sektore v oblasti marketingu, kde realizuje aj prieskumy trhu pre privátny sektor. WakeUp vznikla po oddelení divízií marketingu a prieskumu v oblasti politiky a verejného života. Spoločnosť sa zaoberala zberom dát pre niektoré slovenské prieskumné agentúry. Tento telefonický prieskum je jej prvým samostatným projektom.