Kým technológie a digitálna doba ide dopredu míľovými krokmi, vzdelanie učiteľov stagnuje. Podľa prieskumu až 50 % pedagógov, ktorí vyučujú informatiku na školách, nemá dostatočné vzdelanie na to, aby motivovali a naučili žiakov tvoriť s novými technológiami. Deti majú často rozsiahlejšie digitálne zručnosti ako ich pedagógovia. Dôkazom je aj 12-ročná Natália, ktorú sme vyspovedali v našom podcaste. Natália aktuálne pracuje na malom bezpečnostnom zariadení. V budúcnosti by sa chcela stať etickou hackerkou.
Technológie sa stali bežnou súčasťou každodenných aktivít. V súčasnosti už deti v predškolskom veku vedia používať mobil, tablet, vedia si samé stiahnuť aplikáciu či hrať hry. To, že ich dokážu využívať na hranie, četovanie či pozeranie rôznych kanálov však neznamená, že s nimi dokážu aj tvoriť.
Jednou z digitálnej „generácie Alfa“ je len 12-ročná Natália Lovasová, ktorá sa namiesto chatovania s kamarátmi rozhodla využiť technológie úplne iným spôsobom. Okrem programovania, ktorému sa vo voľnom čase venuje, by sa v budúcnosti chcela venovať etickému „hackovaniu“ a pomôcť tak zabezpečiť dôležité programy pred prípadnými reálnymi útokmi. V podcaste pre topky.sk nám porozprávala, kto je etický hacker, prečo je to v súčasnosti dôležité povolanie a čím ju táto oblasť zaujala. Aktuálne pracuje na malom bezpečnostnom zariadení, ktoré vyvíja za pomoci mikropočítača micro:bit. Pri stlačení tlačidla vydá zvuk, ktorý pomôže odohnať útočníka alebo privolať pomoc.
Nedostatok kvalitných učiteľov informatiky demotivuje
Natália nie je jediným talentovaným dieťaťom, ktoré dokáže s technológiami skutočné zázraky. Podľa senior špecialistky spoločenskej zodpovednosti Slovak Telekom Tatiany Svrčkovej sa takýto talent pre technológie skrýva vo väčšine detí. Len málo z nich však má vytvorené podmienky na to, aby mohli svoj talent ďalej rozvíjať. Najväčší problém nedostatočného vzdelania detí v digitálnych technológiách vidí Tatiana Svrčková práve v žalostnom stave vzdelania učiteľov.
Učiteľ informatiky je pritom podľa Tatiany najdôležitejším aspektom a motivátorom na to aby viedol deti k informatickému mysleniu a naučil ich technológie nielen používať, ale využívať ich aj na tvorivú činnosť. ”Dnes podľa prieskumov vieme, že zhruba 50 % učiteľov na školách je nekvalifikovaných alebo nemajú dostatočnú kvalifikáciu pre výučbu informatiky. Stretli sme sa s mnohými žiakmi, ktorí nám povedali, že buď si na informatike púšťajú nejaké filmy, YouTube, hrajú hry alebo sa nudia,” poznamenala Tatiana v podcaste pre Topky.sk.
Počas svojho pôsobenia sa jej podarilo stretnúť napríklad učiteľku, ktorá nemala žiadne skúsenosti či vedomosti k tomu, aby deti vzdelávala vo využívaní technológií, no napriek tomu musela začať vyučovať informatiku na základnej škole. ”Stretli sme sa s pani učiteľkou, ktorej keď sme sa pýtali, ako sa dostala k učeniu informatiky, tak nám povedala, že jedného pekného dňa prišla do školy, ona učí slovenčinu a dejepis a pani riaditeľka jej oznámila, že bude učiť informatiku. A keď sa dotazovala prečo, pani riaditeľka jej odkomunikovala, že však máš doma manžela informatika, ten ti s tým pomôže,” priznala v rozhovore s tým, že sa nejednalo o jediný kuriózny prípad.
Vzdelávanie učiteľov informatiky je preto jedným z hlavných pilierov programu ENTER, ktorý sa snaží rozvíjať vedomosti v oblasti informačných technológií či internetovej bezpečnosti. Ďalším pilierom programu je popularizácia technológií ako aj to, prečo je dôležité rozvíjať digitálne zručnosti. Posledným pilierom vzdelávania a výchovy technologicky vyspelejšej generácie na Slovensku, je pomáhať školám dostať sa k hardvéru či k micro:bitom. Tieto technológie však stoja nemalé peniaze. Aj preto sa nadácia Telekomu rozhodla prostredníctvom programu ENTER pravidelne poskytovať školám finančný grant.
Viac o podpore vzdelávania pedagógov informatiky, ako získať finančný grant pre školu, ale aj o zázračnom micro:bite, talentovaných deťoch a budúcej etickej hackerke Natálii sa dozviete v našom podcaste.
Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Slovak Telekom, a.s.