BRUSEL - Európskemu sektoru elektrických vozidiel (EV) hrozí, že zaostane za konkurenciou bez robustnej priemyselnej stratégie Európskej únie (EÚ). Uviedlo to v pondelok Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) s odvolaním sa na správu, ktorá poukazuje na dominanciu Číny v dodávateľskom reťazci a stimuly v USA pre tamojších výrobcov elektromobilov.
Správa francúzskej univerzity L'École polytechnique odhaľuje "obrovský rozsah náročných úloh" pre Európsku úniu (EÚ) pri rozvoji dodávateľského reťazca EV, uviedlo združenie ACEA. Poukázalo pritom na hrozby pre konkurencieschopnosť výroby elektrických vozidiel v Európe v porovnaní s inými regiónmi, ktoré majú priemyselné stratégie."EÚ na rozdiel od Číny a USA chýba robustná priemyselná stratégia na podporu výroby elektrických vozidiel," uviedla vo vyhlásení Sigrid De Vriesová, generálna riaditeľka ACEA.
Podľa združenia čínska holistická politika, ktorá zahŕňa každý krok životného cyklu elektromobilu, od ťažby potrebných surovín až po recykláciu, výrazne zvýšila jeho konkurencieschopnosť.A v USA podporujú rozvoj odvetvia ambiciózne ciele v jednotlivých štátoch aj na federálnej úrovni, ako aj mohutný balík stimulov v rámci zákona o znižovaní inflácie (Inflation Reduction Act, IRA), uvádza správa.
Napriek povzbudivým signálom z EÚ blok sa často zameriava viac na regulácie ako na podporu jednotlivých odvetví, čím ich poškodzuje.Na to, aby EÚ riešila klimatické zmeny a poskytla dynamiku európskemu odvetviu elektrických vozidiel, musí k svojmu regulačnému rámcu pristupovať holisticky, uviedla De Vriesová."Spleť predpisov odkláňa životne dôležité prostriedky a podkopáva konkurencieschopnosť bloku," dodala.