NITRA - Na festivale Divadelná Nitra 2010 sa 25., 26. a 27. septembra uskutočnia Raňajky s... tvorcami inscenácií.
Sobota 25. septembra 10.30 - 12.00 h - Raňajky s... tvorcami inscenácií: La Putyka, Opus č.7
Rostislav Novák (1979) La Putyka
Principál, popredný český performer, herec, akrobat a bábkar. Je zástupcom ôsmej generácie bábkarskej dynastie Kopeckých. Za inscenáciu 8 – polib prdel kosům, ktorú vytvoril s režisérskym tandemom SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský), bol nominovaný na cenu Talent roku Cien Alfréda Radoka a na festivale Skupova Plzeň za ňu získal Cenu mesta Plzeň. V Čechách viedol v roku 2008 workshop pre slávny kanadský "nový" cirkus Cirque du Soleil. Rostislav Novák vystupuje v inscenáciách režisérskeho tandemu Skutr, v Divadle Minor, v Národnom divadle, v Divadle v Celetné, v Divadle ABC a v inscenácii Hidden Landscapes súboru DOT 504. V tomto roku bol Novák ocenený ako divadelná osobnosť roku v rámci festivalu Next Wave. V rovnakom čase získal cenu Divadelních novin a Sazky v kategórii alternatívne divadlo za autorstvo a koncepciu inscenácie La Putyka. V polovici mája 2010 tvorila La Putyka súčasť českej kultúrnej reprezentácie na svetovej výstave Expo v Šanghaji.
Dimitrij Krymov (1954) Opus č.7
Výtvarník, scénograf, grafik, divadelný režisér. Absolvoval štúdium na katedre scénografie Moskovskej školy dramatického umenia. Kariéru scénografa začal u svojho otca, slávneho divadelného režiséra Anatolija Efrosa, v moskovskom Divadle na Malej Bronnej. Pokračoval v MCHAT-e, v Divadle na Taganke a v ďalších divadlách v Rusku, Bulharsku, Japonsku, Anglicku, Francúzsku, Taliansku a Poľsku. Dimitrij Krymov prednáša v Ruskej akadémii divadelného umenia v Moskve (Rati-Gitis), kde je vedúcim katedry scénografie. Okrem toho vedie svoje tvorivé laboratórium v divadle "Škola dramatického umenia", kde pripravuje inscenácie so študentmi, scénografmi, mladými hercami, čerstvými absolventmi Rati-Gitis a Ščukinovho Divadelného učilišťa. Je laureátom mnohých cien (prémia K. S. Stanislavského, Zlatá triga – Grand-Prix Pražského quadriennale, Zlatá maska za OPUS č. 7 a iné).
Nedeľa 26. septembra 10.00 – 11.30 h - Raňajky s... tvorcami inscenácií: Mŕtve duše, Špina
Béla Pintér (1970) Špina
Zhromaždil v roku 1998 skupinu profesionálnych aj neškolených hercov a vytvoril prvú divadelnú produkciu Common Bondage. Odvtedy každý rok v nezávislom repertoárovom súbore experimentálneho divadla a tanca Szkené naštudoval novú inscenáciu, pričom každá priniesla úspech v podobe viacerých ocenení. V roku 2003 Pintér a súbor pripravili na pôde maďarského národného divadla inscenáciu Devuška – muzikál o účasti Maďarska v druhej svetovej vojne, mixujúci neskororomantickú operu so songami z maďarského filmu roku 1940. Inscenácia bola nominovaná na cenu "Spielzeiteuropa-Werkpreis 2004" na Berliner Festspiele a na 16. ročníku Medzinárodného festivalu malých scén v chorvátskej Rijeke v r. 2009 získala ceny za najlepšiu scénografiu, najlepší kostým, najlepšiu hudbu a špeciálnu cenu za objav roka. Ďalšia bohato oceňovaná inscenácia – Kráľovná zákuskov – hosťovala v programe festivalu Divadelná Nitra 2007. Béla Pintér a súbor predstavujú najvýznamnejší a najinovatívnejší nezávislý divadelný súbor v Maďarsku, ktorý štyrikrát (tri roky po sebe) vyhral Cenu maďarských kritikov.
Dušan Vicen (1966) Mŕtve duše
Jedna z najvýraznejších osobností súčasného experimentálneho divadla na Slovensku. Založil Divadlo Ka v Tvrdošíne, pôsobil v súbore Kde bolo tam bolo z Oravskej Polhory, spolupracoval s trnavským divadlom Disk. V súčasnosti je členom divadla SkRAT. Vydal zbierku poviedok Homo joga, s ktorou sa stal laureátom Ceny Ivana Kraska. Je autorom niekoľkých rozhlasových hier, získal i cenu Slovenského rozhlasu v súťaži Dráma 2008. Je dvojnásobným držiteľom ceny Alfréda Radoka za najlepší český a slovenský dramatický text (rok 2002 – 1. cena: ... pohlaď psa...; rok 2004 – 3. cena: Siluet b moll).
Pondelok 27. septembra 10.00 – 12.30 h Raňajky s... tvorcami inscenácií: Out of Context – For Pina, M.H.L., Hollyroth, Samsara Disco
Alain Platel (1956) Out of Context – For Pina
Tanečník, režisér, choreograf, začínal kariéru ako ortopedický terapeut detí. V roku 1984 založil s niekoľkými priateľmi a príbuznými skupinu, ktorá účinkovala pred malým publikom u Platela v podkroví. Skupina sa nazvala Les Ballets Contemporaines de la Belgique (dnes les ballets C de la B) a inscenácie Bonjour Madame (1993), La Tristeza Complice (1995) a Iets op Bach (1998) vyniesli Platela aj súbor na vrchol medzinárodnej scény. Podobný úspech slávila jeho práca v gentskom súbore mladých Victoria. Medzníkom v jeho kariére bola tanečno-divadelná produkcia Vsprs (2006), vychádzajúca z Monteverdiho vrcholného duchovného diela Vespro della Beata Vergine (Mariánske nešpory), avšak radikálne dotvorená skladateľom Fabriziom Cassolom. Platel získal niekoľko medzinárodných ocenení, vrátane prestížnej Prix Europe Nouvelles Réalités Théâtrales, ktorú mu v roku 2001 udelila Európska únia.
Sláva Daubnerová (1980) M.H.L.
Nezávislá herečka a režisérka; založila v roku 2006 profesionálne nezávislé divadlo P.A.T. ako platformu pre súčasné divadlo, tanec a nové médiá. Pod touto značkou tvorí monodramatické kompozície na rozhraní divadla a performancie, ako aj rôzne iné projekty v kooperácii s hosťujúcimi hercami, tanečníkmi, choreografmi, hudobníkmi a vizuálnymi umelcami (Cely, 2006; Hamletmachine, 2007; Polylogue, 2008).
Rastislav Ballek (1971) Hollyroth
Jeho tvorba vychádza už od študentských prác väčšinou zo slovenskej klasickej spisby, no prostredníctvom irónie až paródie národné témy dekanonizuje. Spolupracoval s viacerými divadlami na Slovensku, ale aj s divadlami v Brne a Prahe (Česká republika). Na festivale Divadelná Nitra sa prvý raz objavil už ako študent, s inscenáciou Odchod z Bratislavy Mikuláša Dohnányho, ktorá získala cenu na festivale divadelných škôl Setkání/Encounter ´96 v Brne. V roku 1997 na Divadelnú Nitru priniesol Pustokvet zo Slovenského komorného divadla v Martine a v roku 1998 sa opätovne predstavil, teraz s inscenáciou Atómy Boha, za ktorú získal ocenenie DOSKY ´98 v kategórii Objav sezóny. Slovenská kritika ho ocenila aj v roku 2005, keď jeho inscenácia Tiso (podľa vlastného scenára) naštudovaná v bratislavskom Divadle Aréna získala niekoľko ocenení DOSKY 2005, okrem iných aj v kategórii najlepšia inscenácia a v kategórii Objav sezóny.
Agnieszka Olsten (1977) Samsara Disco
Absolvovala réžiu na Akadémii drámy a divadla vo Varšave. Je zakladateľkou a prvou režisérkou Divadla Collegium Civitas vo Varšave. Rovnako je zakladateľkou a členkou divadelnej a dramaturgickej asociácie Drama pri varšavskom divadle Ateneum, ktorej cieľom je propagácia a podpora súčasnej poľskej drámy. Jej inscenácie, uznávané rovnako kritikmi ako laickými divákmi, sú odvážne, kontroverzné a znepokojujúce, ale predovšetkým sa týkajú tých najzávažnejších problémov súčasnej spoločnosti. Agnieszka Olsten píše aj vlastné scenáre, texty iných autorov výrazne upravuje a zasahuje do nich. Na Divadelnej Nitre sme sa s ňou stretli už dvakrát: v roku 2005 pre OFF program režijne spracovala text skupiny Rimini Protokoll s názvom Sabenácia (Choďte domov a sledujte správy) a do projektu siedmich krajín Middentity – identify.middle.eu, ktorý koncepčne a produkčne pripravil v roku 2007 Medzinárodný festival Divadelná Nitra, poskytla za poľskú stranu videoprojekciu Nohavičky.