Koordinátorka a prekladateľka, diplomatka v mediálnom svete. Po absolvovaní Filozofickej fakulty UK v Bratislave sa venovala prevažne pedagogickej a prekladateľskej činnosti. Po úspešnom konkurze v roku 1991 získala miesto na tlačovom a kultúrnom oddelení, ktoré začalo svoju činnosť na znovuotvorenom Veľvyslanectve USA v Bratislave.
Od roku 1993 sa hlavnou náplňou jej činnosti stala oblasť médií, organizácia tlačových konferencií, interview, mediálnych školení a konferencií. Práve tieto podujatia sú súčasťou takzvanej verejnej diplomacie (public diplomacy), ktorá je hlavnou náplňou Tlačového a kultúrneho oddelenia Veľvyslanectva USA v SR, kde Jana Illéšová aj v súčasnosti pôsobí. Je vydatá, má dve deti, žije v Bratislave.
„Keď človek dostane príležitosť, je dôležité byť pripravený, to znamená stále na sebe pracovať, zaujímať sa o ľudí, o dianie okolo seba, prijímať zmeny a nové podnety a azda aj zdravo riskovať,“ takto definuje možný recept na úspech diplomatka v mediálnom svete Jana Illéšová.
Ktorý moment považujete vo vašej kariére za najdôležitejší?
To, že som sa rozhodla ísť na konkurz na veľvyslanectvo USA a po rokoch pôsobenia ako učiteľka a prekladateľka som začala pracovať v celkom novom a neznámom prostredí. Toto obdobie bolo veľmi náročné – práca v cudzojazyčnom prostredí, iný štýl práce, nároky na výsledky. Znamenalo to doslova učiť sa za pochodu, byť flexibilná, pohotová a otvorená novým podnetom a výzvam.
Čo vám nevyšlo podľa vašich predstáv?
Študovala som cudzie jazyky a mojím snom bolo ísť do zahraničia, lebo to je najlepší spôsob ako zvládnuť cudzí jazyk. Bohužiaľ, v tom období tieto možnosti neboli. O to viac to prajem dnešným mladým, ktorí majú svet otvorený a viac možností na získavanie skúseností a realizáciu.
Čo by ste si ešte radi vyskúšali?
Rada by som zúročila to, čo som sa naučila za roky práce a komunikácie so svojimi americkými kolegami v zahraničnej misii pôsobiacej na Slovensku a využila to v nejakej slovenskej inštitúcii, či už v diplomacii, kultúre, alebo v mimovládnej organizácii, kde by som pomohla zviditeľňovaniu Slovenska v zahraničí. Na Slovensku treba v tejto oblasti ešte veľa urobiť a v tomto nám zahraničie môže byť príkladom a inšpiráciou.
Čo ste sa naučili v rámci vašej práce?
Je toho viac. Napríklad to, aké dôležité je zvoliť si správnu formu komunikácie, keď chceme dosiahnuť určitý cieľ. Naučila som sa tiež, že netreba veci vopred vzdávať, nehovoriť nedá sa, ale vždy sa snažiť nájsť riešenie. Ono je často tam, kde by sme ho ani nečakali.
Hlasujte formou prázdnej SMS na číslo 9952 alebo na stránke www.slovenkaroka.sk