Koncertná šou Basement Jaxx patrila pred dvoma rokmi k vrcholom Bažant Pohody, jej repete vo štvrtok 16. júla bude určite skvelým warm-upom k festivalu.
Duo Basement Jaxx tvorené Simonom Ratcliffom a Felixom Buxtonom vzniklo v juholondýnskom Brixtone v roku 1994. Ich hudba by sa dala charakterizovať ako tanečná house music priblížená mainstreamovým poslucháčom a hitparádam, hlavne zásluhou pesničkových štruktúr a hosťujúcich vokalistov. Nie je to však taký jednoduchý a jednoznačný výklad, pretože ich albumy sú rôznorodé a nezriedka načierajú aj do undergroundových prameňov, v rytmike často používajú sample soulových a disco-funkových basových liniek.
Debutového dlhohrajúceho albumu Remedy sa dočkali v roku 1999. Až štyri single s neho bodovali v hitparáde, dva z nich (Red Alert, Rendez-Vu) sa dostali až do Top 10. Red Alert sa dokonca dostal aj do reklamného spotu Coca-Cola. Hitmi sa stali aj Jump 'n' Shout a latinskými rytmami inšpirovaná Bingo Bango. Album sa v UK Chart zastavil až tesne pod vrcholom na čísle 2.
Druhý album Rooty (2001) pomenovaný podľa nočného klubu z počiatkov formácie ich opäť dostal do hitparád. Napriek obrovským hitom ako Just 1 Kiss so samplami discofunkovej legendy Chic, Romeo s vokálom Kele Leroc a „tomb-raiderovskej“ Where’s Your Head At? so samplami požičanými od Garyho Numana a ďalšiemu umiestneniu v Top 10 albumovej hitparády im kritici vyčítali prílišný odklon k strednému prúdu. Album však bol pomerne úspešný, aj vďaka videoklipu k piesni Where’s Your Head At? s opicami s ľudskými tvárami. Časopis Mixmag ho dokonca označil za najlepší tanečný videoklip vôbec.
Autorský a producentský potenciál Ratcliffa s Buxtonom ich oprávňoval pokúšať sa aj o náročnejšie skladby, ktoré sa nevtierajú poslucháčom do uší na prvé vypočutie. Tretí album Kish Kash (2003) to len potvrdil. Hosťujúci vokalisti a MCs ako Siouxie Soux, Me'shell Ndegeocello, Dizzee Rascal či JC Chasez patria k legendám vo svojom žánri a predznamenali úroveň albumu. Hoci tri single z albumu (Lucky Star, Good Luck a Plug It In) ani videosingel k titulnej piesni sa výraznejšie nepresadili, albumom si získali nielen srdcia náročnejších poslucháčov, ale aj kritikov a akademikov, čo vyústilo do sošky Grammy za najlepší album na elektronicko-tanečnej scéne.
Nasledovala kompilácia hitov The Singles (2005) obsahujúca okrem najväčších dovtedajších hitov aj dve singlové novinky – Oh My Gosh a U Don't Know Me s kontroverzným klipom zobrazujúcim opitú a násilnícku kráľovnú Alžbetu II., čo sa nemohlo skončiť inak ako stiahnutím klipu z dennej rotácie na MTV. Limitovaná edícia obsahovala aj bonusový disk s remixami a kompilácii sa podarilo dosiahnuť až na absolútny vrchol britskej hitparády.
Posledným zápisom v albumovej diskografii Basement Jaxx je album Crazy Itch Radio čiastočne nadväzujúci na Kish Kash, no je plný prekvapujúcich kombinácií a netradičných samplov a nástrojov. Napríklad v hite Take Me Back To Your House sa popri hlase speváčky Martiny "Bang" Sorbara objavuje banjo evokujúce takmer country náladu.
Ešte pred festivalom by sme sa mali dočkať vydania nového štúdiového albumu s pracovným názvom Scars. Basement Jaxx vydávajú svoje albumy vo vydavateľstve XL Recordings, no popri vlastných nahrávkach sa často objavujú aj v úlohe remixérov a producentov. Najznámejšie remixy vytvorili pre Missy Elliott, Justina Timberlakea, N.E.R.D. alebo Daft Punk.