BRATISLAVA - Nedávne zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR pri kontrole prevádzky elektronického výberu mýta na Slovensku bude vyšetrovať Národná kriminálna agentúra. O tom, že jej túto vec postúpili na vyšetrovanie, informoval prezident Policajného zboru Milan Lučanský predsedu NKÚ Karola Mitríka na bilaterálnom rokovaní.
Potvrdil to hovorca NKÚ Marek Papajčík. "Zistenia, ktoré súvisia s možným porušením zákona, sa týkajú povinností pri správe cudzieho majetku a odstúpili sme ich orgánom činným v trestnom konaní rovnaký spôsobom ako ostatné oznámenia," uviedol hovorca NKÚ.
V zmysle memoranda o spolupráci medzi NKÚ a generálnou prokuratúrou a policajným zborom najvyššia kontrolná inštitúcia odoslala všetky dôležité informácie na prezídium policajného zboru ešte vlani 27. novembra, teda päť dní po zverejnení správy o výsledku kontroly mýtneho systému. "Ako sa už predseda NKÚ viackrát vyjadril aj v diskusii s ministrom dopravy, očakáva, že ministerstvo dopravy predloží návrh, ako zmeniť existujúci systém, resp. návrh na nový tender na prevádzkovateľa mýtneho systému," poznamenal Papajčík.
Nevýhodný a neefektívny
NKÚ na základe kontroly mýtneho systému konštatoval, že je pre štát nevýhodný, neefektívny, takmer polovica výnosov z mýta končí na účte súkromného prevádzkovateľa. Na výstavbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest išlo z vybratých peňazí minimum peňazí. Navyše, mýtny systém nie je vo vlastníctve štátu, hoci ten za jeho výstavbu už prevádzkovateľovi zaplatil. Úrad preto odstúpil svoje zistenia orgánom činným v trestnom konaní.
Strana Za ľudí kritizuje, že NDS odmieta zverejniť kľúčový dodatok mýtnej zmluvy so SkyToll-om
Predseda vlády SR Peter Pellegrini minulý týždeň v súvislosti s mýtom a štrajkom autodopravcov (trval sedem dní do 13. januára) vyhlásil, že NKÚ síce zaujal stanovisko k mýtu, ale ešte ďalšie orgány musia posúdiť, či bolo niečo porušené, alebo vzhľadom na to, že sa objednávala služba, tak to bolo v poriadku. Odmietol pritom spájať štrajk s personálnymi otázkami, resp. so zodpovednosťou za mýtnu zmluvu a prevádzku mýtneho systému.
Nový tender na prevádzku mýta má podľa premiéra umožniť oveľa lepšie odmienky pre štát ako v súčasnosti. "Nebudem sudca ani ten, kto má vyrieknuť ortieľ, na to máme prokuratúru. V prípade, že bude podanie, prokurátor sa musí na to pozrieť a potom sa môžeme k tomu vyjadrovať, či niekto má alebo nemá niesť za to aj osobnú zodpovednosť. NKÚ má povinnosť a aj to pravidelne robí, že dáva podnet buď na políciu, alebo na generálnu prokuratúru," povedal premiér. Preto sa podľa neho treba spýtať NKÚ, či tie zistenia považoval za také vážne a podnet podal, alebo ide skôr z ekonomického pohľadu len o ich názor na to, akým spôsobom majú, alebo nemajú byť delené výnosy z mýta a ako má byť hradená služba výberu samotného mýta.
Premiér sa bude pýtať predsedu NKÚ
Pellegrini tiež uviedol, že predseda NKÚ by mal o zisteniach z prevádzky mýta najprv osobne informovať vládu. "Zatiaľ som to videl iba z jeho tlačovej konferencie, ale vláde takúto informáciu oficiálne nepredstavil, ani dokonca nemal ochotu sa prihlásiť na vláde. Budem sa ho pýtať, aby vláde predstavil výsledky tejto kontroly, na základe čoho dával takéto vyhlásenia a potom ako vláda budeme môcť k tomu zaujať nejaký postoj," povedal Pellegrini pred týždňom.
Šéf NKÚ predložil správu z kontroly efektívnosti a účelnosti prevádzkovania mýtneho systému vláde 11. decembra 2019 a tá ju vzala na vedomie. "Predseda vlády na tomto rokovaní nebol prítomný, rokovanie viedol podpredseda vlády Richard Raši," podotkol hovorca NKÚ Marek Papajčík. Premiér povedal, že sa bude informovať u predsedu NKÚ o presných detailoch kontroly mýta, či tam vidí aj porušenia zákona, alebo sú to len jeho názory o efektívnosti, alebo neefektívnosti poskytovania danej služby.
Podľa predsedu vlády je potrebné čo najskôr riešiť, ak je niečo pre štát nevýhodné. "Aby sme sa snažili možno ešte počas platnosti zmluvy vyjednať lepšie podmienky a pripraviť tender tak, ako avizuje pán minister Érsek (minister dopravy a výstavby Árpád Érsek - pozn. red.), aby v roku 2022 tie podmienky boli určite lepšie pre štát, ako tieto, ktoré sú nevýhodné, ako tvrdí NKÚ," povedal Pellegrini.
Rezort dopravy predložil dve alternatívy zliav z mýta
Zástupcovia ministerstva dopravy dnes rokovali s autodopravcami o možnostiach úpravy mýtnych zliav pre nákladné vozidlá. Ministerstvo dopravy navrhlo dve možnosti uplatnenia množstevných zliav na mýtnom. Jedna alternatíva je, aby sa na konci roku spätne aplikovali zľavy na všetky kilometre (také, ktoré boli bez zľavy alebo s nižšou sadzbou), druhý návrh je uplatňovanie zliav podľa najazdených kilometrov priebežne, výška sa stanoví podľa kategórie, ktorú dosiahlo vozidlo v predchádzajúcom roku.
Ročný objem poskytnutých zliav by pri prvom riešení predstavoval cca 8,6 milióna eur, čo predstavuje viac ako zdvojnásobený objem zliav oproti dnešnému stavu. Pri druhej ponuke by zľavy predstavovali približne 6,9 milióna eur, čo je rozdiel oproti dnešnému stavu 2,9 milióna eur. K uzavretiu dohody o mýtnych zľavách zatiaľ nedošlo a rokovania pokračujú. Autodopravcovia si návrhy preštudujú a majú predložiť stanoviská k navrhovaným riešeniam ministerstva do štvrtka 23. januára 2020.
ČESMAD sa na stretnutí predbežne vyjadril súhlasne. Vzhľadom k tomu, že UNAS nedodržal termín doručenia vlastného návrhu o mýtnych zľavách a prezentoval ho až na stretnutí so zástupcami rezortu dopravy, budú odborníci MDV SR prepočítavať aj tento návrh. Zo strany ministerstva dopravy by bolo nezodpovedné a nekorektné vyjadriť sa k návrhu bez prepočtov ešte počas dnešných prebiehajúcich rokovaní.
SkyToll potvrdil, že nesúhlasil so zverejnením svojej ponuky a cien v zmluve o mýte
Spoločnosť SkyToll, a. s. potvrdila, že nesúhlasila so zverejnením svojej ponuky a cien v zmluve s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta. "Rovnako ako každý podnikateľský subjekt, ani spoločnosť SkyToll z konkurenčných dôvodov nikdy nezverejňuje informácie o svojom know-how a cenách," uviedol v pondelok manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyToll-e Anton Bódis.
Zároveň informoval, že SkyToll súhlasil so zverejnením mýtnej zmluvy a všetkých dodatkov pri zachovaní podmienky ochrany dôverných informácií a know-how spoločnosti od podpisu zmluvy v roku 2009. "Keďže sme zmluvu na webstránke obstarávateľa - NDS nenašli, zverejnili sme ju dnes (v pondelok - poz. red.) na stránke skytoll.com," podotkol Bódis.