BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa hnutia OĽaNO pri nákupe pozemku pri trati v Bratislave - Devínskej Novej Vsi premrhali státisíce eur. Skutočná hodnota pozemku, ktorý odkúpili za 1,21 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,45 mil. eur vrátane DPH) od firmy Flavio, s. r. o., na základe zmluvy z decembra 2017, je podľa nezávislého znaleckého posudku 573 tis. eur.
Rozdiel teda predstavuje 636,5 tis. eur. Informoval o tom v utorok na brífingu poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz s tým, že znalecký posudok si dali vypracovať od znalca z Ústavu stavebnej ekonomiky Juraja Nagya.
"Takéto šafáranie s peniazmi občanov nesmie ostať nepovšimnuté a musí zaňho niesť niekto zodpovednosť. Náš nezávislý znalecký posudok doplníme do trestného oznámenia, ktoré sme podali ešte (vlani) v októbri. Okrem toho žiadame ministra dopravy, aby v spolupráci so ŽSR získali peniaze za pozemok čím skôr a využili ich v prospech cestujúcich," uviedol Marosz. Trestným podaním v prípade nákupu pozemku sa podľa neho už zaoberá Okresná prokuratúra Bratislava I. OĽaNO zopakovalo, že železnice nakúpený pozemok ani nepotrebovali.
Poslanec pripomenul, ŽSR sa ústne dohodli s firmou Flavio na cene 90 eur za štvorcový meter, pričom okolité pozemky boli výrazne lacnejšie. "Cenu vysvetlili železnice tak, že znalec, ktorého si najal predávajúci, určil hodnotu pozemku na 111 eur, a tak sa vlastne železniciam ešte podarilo ušetriť," uviedol Marosz. Na základe znaleckého posudku, ktorý si objednalo OĽaNO, pozemok má hodnotu maximálne 40 eur za štvorcový meter. Železnice si podľa poslanca mali nechať urobiť aj kontrolný posudok, ktorý by nákup zdôvodnil.
"Všetko nasvedčuje, že išlo o dobre zorganizovaný kšeft. Personálne prepojenia vo firme Flavio, ktorá pozemky predávala, sú veľmi podozrivé a siahajú až k ministrovi financií Petrovi Kažimírovi," povedal Marosz. ŽSR mohli podľa neho peniaze na nákup nepotrebného pozemku použiť napríklad na výstavbu potrebnej zástavky na Kysuciach, či na opravu poškodených výhybiek, pre ktoré musia vlaky spomaľovať.
Odborník OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček uviedol, že ŽSR zdôvodnili nákup pozemku majetkovoprávnym vysporiadaním, keďže sú tam potrebné zariadenia infraštruktúry. Znalecký posudok však podľa neho tieto zariadenia na pozemku neuvádza. "Šesťkilovoltové napájacie vedenie, ktoré je vyznačkované trafoskriňou, je na opačnej strane trate a všetky ostatné zariadenia ležia v tesnom susedstve železničnej trate. Potvrdzuje sa, čo sme hovorili už v októbri, že železnice vôbec nepotrebovali kúpiť tento pozemok s veľkosťou 13 tisíc štvorcových metrov," povedal Kubáček. Keďže v zmluvách tvrdili presný opak, celý nákup považujú za pomerne veľký podvod.