Sobota2. november 2024, dnes je Pamiatka zosnulých,

Smutné výročie: Od pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky uplynul rok

Pri páde záchranárskeho vrtuľníka zahynul záchranár František Bartoš, lekárka Patrícia Krajňáková a pilot Ján Rušin. Zobraziť galériu (7)
Pri páde záchranárskeho vrtuľníka zahynul záchranár František Bartoš, lekárka Patrícia Krajňáková a pilot Ján Rušin. (Zdroj: Foto: TASR)

POPRAD – Uplynul práve rok od tragického pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš spolu s pacientom, ktorému leteli na pomoc.

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok. Boli to leteckí záchranári, ktorí prácu záchranárov nevnímali ako obetu, ale ako poslanie, ktoré musia napĺňať do posledných chvíľ. Za ich každodenné pracovné nasadenie, profesionalitu a úprimnú oddanosť im navždy patrí naša úcta a obrovská vďaka,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE Zuzana Hopjaková.

Smutné výročie: Od pádu
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: FOTO TASR - Branislav Račko)

Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch, na ich prácu si zaspomínali položením vencov a zapálením sviečok. Spomienkou na týchto záchranárov, ako aj tých, ktorí zahynuli pri páde vrtuľníka v Slovenskom raji v roku 2015, bude aj 15. ročník pretekov posádok rýchlej zdravotnej pomoci s názvom Rescue Lesnica 2017 – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB, ktorý sa dnes začína v Ždiari.

Smutné výročie: Od pádu
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: FOTO TASR - Branislav Račko)

Záchranársky vrtuľník Bell 429 s poznávacou značkou OM-ATR z Popradu sa s trojčlennou posádkou a zranenou osobou zrútil 7. septembra večer krátko po vzlietnutí. Ako vyplýva zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR, môže za pád záchranárskeho vrtuľníka aj pilot. Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.

Smutné výročie: Od pádu
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: FOTO TASR - Branislav Račko)

„Fyziologické medze pilota pri vykonávanom lete počas tmy mohli mať vplyv na prevádzku v noci. Posádka počas klesania nevenovala pozornosť rádiovýškomeru, ktorý ju musel upozorňovať na približujúci sa terén pod ním,“ uvádza sa v správe. K chybám pilota mohla podľa vyšetrovateľov viesť únava po veľkej psychickej záťaži, aj malá letová skúsenosť na danom type vrtuľníka v nočných letoch. Kým celkovo nalietal viac ako 4 600 hodín a takmer 476 hodín v noci, na type Bell to bolo necelých 18 hodín a necelé dve hodiny pri nočných letoch.

„Komisii sa nepodarilo preukázať dôvod klesania vrtuľníka v hornatom teréne. Ak by pilot z neznámych príčin neklesal s vrtuľníkom a ostal na výške, ktorú dosiahol po vzlete zo zásahovej plochy a ďalej by nestúpal, neprišlo by k zrážke s terénom pri danom kurze letu a daný hornatý terén smerom k zdravotníckemu zariadeniu by preletel,“ uvádza sa v správe. Kriminálny a expertízny ústav Policajného zboru SR naznačil, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.

Smutné výročie: Od pádu
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: FOTO TASR - Branislav Račko)

Podľa Hopjakovej zobrala letecká spoločnosť záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody na vedomie, rešpektuje ju a v týchto dňoch ju dôkladne analyzuje. „Opatrenia, ktoré nám zo správy odporúčali prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov,“ uviedla. Spoločnosť podľa jej slov rovnako prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných opatrení.

„Okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe absolvujú naši piloti do konca roka 2017 aj ďalší výcvik vykonávaný aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii,“ informovala. Spoločnosť si za svojím bývalým kolegom, pilotom, stojí.

Smutné výročie: Od pádu
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: FOTO TASR - Branislav Račko)

„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla Hopjaková. Podľa spoločnosti patril 50-ročný Rušin so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi. Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.

Pilot Ján Rušin
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: SITA)

Viac o téme: PádVrtuľník Strelníky
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu