BRATISLAVA - V prvom polroku tohto roka sa na Slovensku stalo 6296 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 92 ľudí. Na dnešnej tlačovej besede o tom informoval viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to znamená, že celkový počet dopravných nehôd stúpol o 37, ale zomrelo pri nich o 22 ľudí menej.
Z policajných štatistík ďalej vyplýva, že od začiatku tohto roka do 30. júna 2016 sa najviac nehôd – 1173, stalo v Bratislavskom kraji. Zomrelo pri nich 10 ľudí, 53 sa ťažko zranilo, ľahko zranených bolo 412. Aj v tomto kraji však v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zaznamenali pokles usmrtených o tri osoby a ťažko zranených o jednu osobu. V Bratislavskom kraji je však dlhodobo najväčšia premávka.
Naopak, najmenej dopravných nehôd sa v prvom polroku stalo v Trnavskom kraji. Spolu sa ich v tomto regióne stalo 545, zomreli pri nich 12 ľudia, 34 sa ich zranilo ťažko a 292 ľahko. Počet mŕtvych však vzrástol o päť ľudí a ťažko sa zranilo o 13 osôb menej.
Prítomnosť alkoholu v krvi u vinníka nehody zistili strážcovia zákona v tomto roku v 650 prípadoch, čo je nárast o osem, v porovnaní s prvým polrokom minulého roka. Najviac prípadov zaznamenali v Košickom kraji, kde ich bolo 107, najmenej v Trnavskom kraji, kde si vinníci dopravných nehôd pred jej spôsobením vypili 54-krát.
"Nasadili sme do priameho výkonu oveľa väčší počet alkotestov. Zvyšuje sa počet dopravných nehôd, kde ten prvok alkoholu je u profesionálnych vodičov, vodičov nákladných vozidiel," skonštatoval Ábel. Alkohol dokonca zaznamenali aj u šoférov, ktorí si vypili v rámci povinnej prestávky na oddych.
Najčastejšou príčinou smrteľných dopravných nehôd bolo porušenie povinností vodiča. "Neustále opakovaný zlozvyk je telefonovanie za volantom," uviedol Ábel, ktorý pripomenul zvýšenie pokuty v susednom Rakúsku za tento delikt až na 2000 eur.
Medzi ďalšie príčiny havárií patrili neprimeraná rýchlosť jazdy či nesprávny spôsob jazdy. Alarmujúce je, že na cestách stále zomiera veľa najslabších účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci alebo cyklisti.